Alla inlägg under augusti 2014

Av Malin de Besche - 5 augusti 2014 23:13

Tiden går och jag har inte kunnat nyttja tiden som jag önskat. Det är lite skrämmande med tanke på det kraftprov jag har framför mig och benet har inte återhämtat sig i den takt jag önskat. Igår fick jag den fjärde tryckvågsbehandlingen.


Den förkylning med känning i halsen som jag fick gjorde att jag inte riktigt kunde ge kroppen den utmaning den hade behövt mellan behandlingarna. Jag kände av tryckvågorna något mer än sist, men jag tror att det var mer nya punkter som dykt upp efter den träning som jag faktiskt fick till.

Johan säger att det ska märkas på 3-5 behandlingar och det gick ju faktiskt att springa en bit utan känningar som jag inte kunde alls innan. Det gick inte ens att småspringa till bussen.

Jag fick lite övningar att göra också. Nu ska jag reta musklen och se vad jag får effekt.

 

Idag var massören på jobbet och hon fick massera mitt ben och köra lite laser. Senare på dagen när jag skulle gå tillbaka till kontoret efter lunchen kom sommarens tredje stora skyfall. Vi småsprang för att vara i regnet så kort tid som möjligt och bli så lite blöt som möjligt. Det högg inte som tidigare, men visst kände jag av det lite. Hoppas att det inte har gått bakåt nu bara.

 

Tiden är knapp och jag måste bli bra i benet nu om jag ska ha någon möjlighet att genomföra Tough Viking. Till och med Bellmansstafetten veckan innan ligger i riskzonen.

Jag måste steppa upp igen och  bara hoppas att förkylningen inte tar fart igen.

Så imorgon ska jag genomföra övningarna som Johan gav mig:

Höftlyft på pilatesboll 3x10

Rörelse och sträckövningar för baksida lår och sätesmuskel

Stretch av sätesmuskeln

 

När jag har hämtat sonen på Arlanda ska jag träffa Jessika så att hon får köra slut på mig. Jag ska se till att köra utfallssteg och hopp.


Bara jag kommer igång med träningen på allvar så vet jag att frustrationen försvinner och rädslan inför Tough Viking kommer minska. Jag vill ha den där kämpargöden och viljan att bara ge allt.

Av Malin de Besche - 2 augusti 2014 15:49

I dagens läge finns det många experter på det här med kost och träning och många säger emot varandra. Inte allt för sällan när det kommit fram att något är bra för hälsan skrivs det löpmeter om detta fantastiska ämne till en vacker dag kommer någon med rapporter som säger emot allt annat som tidigare nämnts. Det är en djungel.


Nu är det antioxidanterna som råkat ut för just detta. Men det gäller att sålla och läsa även det som står under de stora rubrikerna. Antioxidanter är molikyler som förebygger oxidation i våra celler. De skyddar oss från de "fria radikalerna" som är en restprodukt vid ämnesomsättningen och är skadliga vid överskott (som allt annat egentligen).

Detta har nu gjort att vi har börjat trycka i oss antioxidanter allt vad vi orkar. Till och med som kosttillskott.


Forskning visar nu att Antioxidanter i form av kosttillskott kan försämra prestationsförmågan. I bästa fall så är det helt värdelösa, dvs ingen inverkan alls. Antioxidanter i form av kosttillskott har visat att det försämrar kroppens förmåga att anpassa sig till träning. De kan störa signaleringsvägarna som är viktiga för kroppens anpassning till träning. Därför bör friska personer helt undvika dessa tillskott.

 

Däremot att äta frukt och grönt är bara positivt. Som vanligt är det den naturliga vägen som är det allra bästa. Oavsett om det gäller antioxidanter, proteiner, kolhydrater, c-vitamin mm mm så är det under extrema förhållanden eller vid brist man ska inta våra olika näringsämnen på annat sätt än via normal och varierad kost. Och då bör det ha kommit på anmodan från en läkare.


Be natural!


#Antioxidanter #Prestationsförmåga #BeNatural #Grösaker #Kosttillskott

Av Malin de Besche - 1 augusti 2014 22:51

Den här halvförkylningen gör mig frustrerad. Jag är inte tillräckligt frisk för att utföra ett svettigt och tufft pass. Men jag är inte heller tillräckligt sjuk för att inte känna för ett just sådant pass. Det blir inte bättre av att jag har en kropp som måste komma tillbaka till full styrka och ett stundande kraftprov.

 

Igår kväll hade jag ett par härliga tjejer över för lite grill. Planen var att ta sig in till söder efter. Men allt eftersom temeperaturen solen gick ner kännde jag mig allt hängigare. Tänkte att det var bättre att gå och lägga sig tidigt för att sova bort det skit som nu har tagit sig in i min kropp. 

Och visst sov jag länge. Somnade vid 23 och vaknade vid 10 och huvudet kändes ännu tyngre. Jag gjorde inte ett vettigt handtag på hela dagen. Faktiskt så kan jag knappt komma ihåg vad jag gjorde tidigare idag.

Men efter att ha ätit lunch framåt klockan 14 kändes det mycket bättre. Ringde då en kompis som fyller år idag och kollade om jag kunde komma över på en fika. Det gick bra, så jag åkte förbi affären och köpte glass, glasskopa och födelsedagsljus.

 

Det var jättetrevligt och kul att träffa min vän som jag träffar allt för sällan. 

Eftersom att all missad träning gnagde i huvudet på mig och sjukgymnastens ord om att jag skulle öka belastningen i benet inom smärtgränsen, så ville jag få till någon form av träning.

Men den fick inte vara för tuff pga skiten i kroppen, i varje fall inte konditionsmässigt. Jag bestämde mig därför för ett lungt enklare pass. Utegymmet ligger bara en kilometer från mina vänner. Så jag gick till bilen, snörade på mig skorna och började med rask promenad för att sedan småjogga i nästan gångfart bort till gymmet. Det gick ganska bra. Sedan varvade jag 2 övningar till dess att jag gjort 3 av varje innan jag bytte till 2 nya.


Jag började med Latsdrag och benböj 15 av vardera

   


Sedan gick jag vidare till axelpress (10st) och liggande rodd (15st)

   


Sedan varvade jag bröstpress (15st) med rygglyft (10st)

   

Jag körde bara 10st rygglyft för att inte belasta baksida lår allt för mycket. Jag behöver öka belastningen på dessa långsamt.

Avslutningsvis körde jag pullups med hopp. Dvs jag hoppar lite upp för att ge ryggen mindre belastning då jag inte klarar att göra det än från hängande. Även detta 10st i 3 set.

Sen joggade jag tillbaka.


Jag kände mig mör i benen efter och jag var lite rädd att jag gått för hårt ut. Så jag körde yoga för att få en ordentlig stretch genom hela kroppen. Jag fixade lite middag. Ugnstekt lax med sallad och kokta rödbetor.

 

Nu såhär framåt läggdags så känns faktiskt benet mycket bättre och jag har lyckats tona ner frustrationen av utebliven träning. Hoppas bara att det inte ger negativ effekt på min förkylning.


#Utegym #Rehabträning #Träning

Av Malin de Besche - 1 augusti 2014 12:57

Då var det dags för sommarperiodens sista månad. Det kanske inte är så konstigt att det mest är kött vi lägger på grillen i sommar om man tittar på säsosngsguiden på Äkta varas hemsida. Det är helt blankt på fisk i tabellen. Så lax som inte har någon säsong direkt och egenfiskad aborre är det i fiskväg som finns som alternativ.

 

Det är synd att jag inte har eget intresse för att fiska. Fast jag har ju inget intresse i att jaga eller slakta heller så det är väl kanske inte så konstigt. Tillagar och äter gärna, men själva dödandet överlåter jag till någon annan. Fast fiska handlar mer om tålamodet som tryter mer än att inte klara av att slakta som är orsaken till jakten.


Däremot är ju agusti en riktig skördemånad och det finns massor av frukt och grönt som har säsong denna månad.

Tillkommer från juli gör:

Bondbönor   

Majs

Pumpa

Rättika

Rödkål

Björnbär

Plommon

Päron


Hela listan på grönsaker för augusti

Hela listan på frukt och bär för augusti


Det tråkiga är att Jordgubbar försvinner från säsong och mina har inte ens börjat dyka upp än. Sommarens väder kan ju ha försjutit säsongen lite för dom. Det hoppas jag på i varje fall.


Augusti har även bjudit på en halvförkylning så jag inte känner mig helt frisk och inte helt sjuk. Trodde att en låååång sovmorgon skulle hjälpa, men icke. Jag får försöka hitta på något som gör att jag ger mitt ben den träning den behöver min inte allt för påfrestande för en sjuk kropp.

Smoothie med banan, mandelmjölk, granatäpple, baobab och vetegräs hoppas jag ska till på traven.

 

Ägg, grapefrukt och vattenmelon vid sidan av det.  :)


#Säsongsvaror #Fruktogrönt #smoothie #augusti

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards