Alla inlägg under december 2012

Av Malin de Besche - 31 december 2012 00:44

Juletid är tid för att träffa vänner och familj. Jag har tackvare min ledighet hunnit igenom många som jag inte hinner träffa så ofta som jag önskar. Så också idag när det kom upp besök från Lund. En liten fika innan det var dags att klara av dagens ärenden.


Fick reda på ganska sent igår att det kommit besök från Lund hem till mamma (hennes sambos dotter med kille). Eftersom att det är rätt långt bort de bor ville jag givetvis hinna träffa dem innan de skulle resa vidare. Gjorde i ordning en lite tjockare smothie som jag åt som en yoghurt. Naturell yoghurt, blåbär, hallon, lite honung och vetegräs. Detta toppade jag med hampafrön och lite hackad hasselnöt.

 

Åkte sedan bort till mamma för en fika och umgås med Lundsbesökarna. När de åkt vidare på sin släktturné åkte jag iväg och handlade, gjorde lite återköp samt lite andra ärenden. När jag kommit hem igen fixade jag med lite mat, Nasigoräng och stekt ägg.

 

Straxt innan blev det klart med vilka som ska komma över på nyår, så jag påbörjade lite röjning för att fixa sovplatser. Jag lovade barnen bio för ett par dagar sen så därför bokade jag "The Hobbit" och när vi ätit färdigt åkte vi in till Heron City och kollade på en 3 timmar lång film.

Hobbit  

Då vi såg den i 3D var den väldigt effektfull. Flera gånger blinkade jag till för att det kändes som att vissa saker kom nära. Och det var nästan så att man blev lite åksjuk när man fick följa de flygande dakarna.


Som biogodis åt jag brända mandlar och choklad sötad med stevia istället för socker. Till detta drack jag en Loka, vattenmelon.


Barnen åt traditionellt biogodis.


Efter bion stannade vi till vid stormarknaden och köpte mat och partyprylar till nyårsfirandet. Väl hemma igen fortsatte röjandet. Det blev så sent så detta fick bli en violodag. Men imorgon ska jag köra ett pass som årets sista innan alla förberedelser.

Av Malin de Besche - 30 december 2012 09:00

För att kunna förbättra sina resultat måste man veta vad man åstadkommit. Jag har ett antal mål som jag ännu inte kommit upp i, men med målmedveten träning är planen att jag ska nå dessa under 2013. Det finns många träningssidor att registrera träningen på, mitt val är jogg.se


jogg.se kan jag se en sammanställning på min egna träning. Men jag kan även se hur andra joggare/löpare springer. Default ser man jämförelse i egna kommunen. I min förra kommun som ändå är mycket större låg jag i 10-topp både månadsvis och totalt på året i våras. Här kan jag säga att det är mycket svårare. För den här månaden ligger jag idag på 14:e plats och för hela året på 30:e (antal sprugna kilometer).

Men det kan man nästa se också när man är ute. Väldigt många löpare är ute. Många reflexvästar som guppar fram på vägarna.

Träningdiagram  

Jag har under 2012 sprungit drygt 50mil fördelat på 67 löppass. Totalt har har jag utfört 167 träningspass och min totala tid som jag lagt ner på träning är nästan 152 timmar.


Med dessa fakta i bagaget (kan komma att ändra sig något, året är inte slut än) kan jag blicka framåt och sätta upp nya mål inför nästa år. Jag kommer att ha kvar mina mål sen tidigare:

Springa milen under 45min

Springa halvmilen under 20min

Springa halvmaran

Klara 1 chin (hängandes)

Tiden för dessa mål har löpt ut, men jag får helt enkelt förlänga tiden och göra ett nytt försök. Halvmaran har jag i för sig aldrig satt en tid på.

Till dessa kvalitativa mål lägger jag härmed till lite kvantitetsmål för nästa år

200 träningspass (all träning)

80 avklarade mil

Tror att det är rimliga mål och kommer troligen inte att vara några större problem om jag får hålla mig frisk. Jag har även lite planer på att lägga in lite ny typ av träning. Hittills har det basketen till största delen stått för "övrig träning". Nästa år kommer jag klämma in lite mer av vad gymen har att erbjuda. (om tiden tillåter förståss)

Jag har som flest träningspass under mars i år och detta verkar helt bero på att jag spran till och från basketträningen. Det kan vara en bra metod för att få upp träningskvantiteten.

Jag kommer nog att delta i lite fler lopp nästa år. Dessa har jag genomfört under året

Inte alls jättemånga, men som sagt, planen är att hålla mig mer frisk nästa år än vad jag varit det här året.  

Av Malin de Besche - 30 december 2012 00:00

Jag piggnade verkligen till efter min lilla runda igår på drygt 4,5km. Det gjorde att jag kom ur min sömnmode och faktiskt orkade ge mig ut och umgås. Idag hade vi minjul emma hos pappa och löparrundan som jag halkade runt på efter fick stampa ner julmaten.


När jag kommit hem och duschat igår fixade jag pizza åt barnen så att jag med gott samvete kunde möta upp en av mina bästa vänner för en god bit mat och snacka lite skit. Det var såååå länge sen sist. Helt underbart och precis vad jag behövde. Vi käkade på O'learys och jag valde laxen ur deras favorites. Inte riktigt lika bra som sist, men helt klart godkänd. Hemma strax innan kl 2.


Idag lyckade jag få upp lite gardiner, brandvarnare och fixat med tvätten och handlat inför nyår. För att hinna med allt fick det bli Subway till lunch. Valde grövre bröd för att göra det hela lite nyttigare.

Sen var det dags att åka till pappa för att ha lilla julafton. Så ännu en dag med julbordets läckerheter/onyttigheter. Blir lite stampig i magen av den typen av mat och kände att jag behövde på "springa av". Det jag menar är att jag inte känner mig så uppsvälld efter en löparrunda.Boddar


Men idag, liksom igår, var det väldigt halt och på sina håll var man tvungen att trippa fram. Värst var det när man var tvungen att "svänga". Sprang utan broddar, helt enkelt för att jag inte hittar mina efter flytten. Var nära på att    halka omkull ett flertal tillfällen men lyckades parera och hålla mig på fötterna.

Med den här tripplöpningen blir det ingen fart direkt men pulsen höjs något med än när man springer i samma hastighet på barmark. Dagens löpning var på ca 5km trippande.

Av Malin de Besche - 28 december 2012 15:35

Dags att ta sig i kragen. Jag har hamnat i något förslappat läge. Jag har inte kraften att ta mig ut. Efter att man gett blod kan man bli lite trött, men det här är löjligt. En hel dag har gott och jag känner fortfarande att soffläge skulle vara det härligaste just nu.


Jag vaknade till i soffan tidigt i morse. Jag hade somnat framför någon film igår och inte vaknat till förrän framåt morgonkvsten. Jag gick upp och la mig i sängen och sov till kl 10.00 Huvudet kändes tungt och det hade varit skönt att ligga kvar i sängen.

 Men jag var tvungen att gå ut och köpa mig lite frukost. Så i med huvudvärkstabletter och en järntablett för att påskynda återhämtningen efter blodtappningen igår, för att masa mig ner till affären.

Solen sken och luften var frisk. Det var skönt med en liten promenad.


Efter frukosten vet jag inte vart tiden tog vägen. Jag satte mig i soffan och fastnade där, och nu har i princip hela dagen gott.


Jag måste ta mig i kragen. Enda sättet att komma igång och ta mig ur det här sömnläget är att ta mig ut. Så nu ska jag samla kraften för att ta klivet över den där jobbiga tröskeln.

 

Av Malin de Besche - 27 december 2012 21:42

Äntligen kontakt med omvärlden igen. Slut på batteri i datorn och problem med min surfplatta har gjort att jag inte kunnat blogga. Men jag har inte varit lika stilla som mitt bloggande. Jag har sprungit, svettats och slitit en hel del.


Dagen före julafton körde jag ett litet fyspass hemma för att spara tid. Den dagen skulle ju skinkan kokas och griljeras, granen kläs och klappar slås in. Då fick träningen ta så lite tid som möjligt. Hade faktiskt planer på att ge mig ut på en liten löparrunda även på julafton men blev tvungen att inse att jag inte skulle hinna med det.


Vi åkte hem till mamma och hjälpte till med förberedelserna. Efter att ha skollat en miljard mandlar (kändes det som) så kunde jag äntligen slå mig ner och smutta på glöggen.

 

Kvällen löpte på och vi gjorde som vi alltid gjort. Äta konstant, kolla Kalle, spela julklapsspel, dela ut julklappar och så tomten såklart.

 

Vi sov över hos mamma och sen blev det en andra julafton då min bror skulle komma med sin familj. De firar varannan jul hans sambos mamma. Morderna familjelösningen.

Så igår blev nästa löpartillfälle. Tog en löpartur på morgonen, trots att jag inte inte är en morgonmänniska när det kommer till träning. Men det var skönt. I övrigt blev en massa fixargrejer och framåt kvällen blev det mera träning. Eller egentligen TV-spel men lika hårt som ett träningspass. Min dotter fick "Just Dance 4" till Wii och det drog vi igång vid åtta på kvällen. Efter något som bara kändes som knappa timmen gick jag och kollade klockan, HALV ELVA!  Galet länge man kan hålla på med det där utan att det känns. Men svettig blir man.


Idag gick jag upp tidigt för att hämta sladden till datorn på jobbbet. Så nu kan jäg äntligen få skriva  och registrera min träning. Efter lite mat i magen passade jag på att hälsa på en kompis och hennes nästan nybakade bäbis. Jättefin liten krabat som är väldigt lik sin far.


Efter lite bäbismys och efterlängtat skitsnack med min goa vän åkte jag och dottern vidare för att spana in mellandagsrean.


Först åkte vi förbi lampaffären, men trots stort utbud kunde jag ändå inte hitta något som passade. Så jag ska sätta mig och kolla lite på deras hemsida och se om jag kan hitta något ur deras beställningssortiment.


Sedan drog vi vidare till centrum. Och när jag parkerar där så ser jag att blodbussen hade kommit. Jag missade ju att ge blod pga att jag var förkyld när de var vid jobbet. Därför jag tog med mig dottern för att lämna blod. Så nu har dottern fått se hur blodgivning går till. Det roliga är att han som tappade mitt blod kände igen mig och kunde säga vart jag lämnat blod tidigare. Trots att det är ett tag sen nu och jag har inte varit där så många gånger.

    

Min dotter tyckte att det såg läskigt ut och undrade om det inte gjorde ont. Jag sa att det inte gjorde ondare än att ta en spruta, just när de sticker in röret, under pumpningen känns det inte alls.

Men hon tyckte nog att det var bra med att man fick festis, knäckemacka, hasselnötter och en present (Jag valde trisslott, tyvärr en nit men...)

Nu var det dags att ta sig an rean. Fick med mig lite handdukar och gardinstänger.


Väl hemma väckte jag min son som haft feber och sovit hela dagen. Fixade lite middag (julskinka, potatis och senapssås). Efter middagen blev det ytterligare ett pass med "Just Dance". Allt som skulle fixas under den här julhelgen det får blir sen. ;-) Utom att sätta upp brandvarnaren. Den kommer upp snart.

Det är en fara med att kombinera julhelg och en träningsform som får en att glömma tid och rum. Jag hade tänt en massa ljus som stod och brann när lusten föll på. Plötsligt hör jag hur det börjar fräsa och spraka bakom mig. Då hade ett ljus brunnit ner, och hela manchetten.

 

Det har aldrig tidigare hänt att jag glömt ett ljus och att det har fått brinna ner så långt. Det fick bli mig en liten väckarklocka. En liten katastrof som hade kunnat bli en stor.

Av Malin de Besche - 21 december 2012 22:35

Sista arbetsdagen avklarad innan julledighet på 2 hela veckor. Ska bli så skönt. Planen är att fixa hemma, träna massor och äta rätt. Vaknade med täppt näsa men när jag kommer hem efter en hel arbetsdag är den som bortblåst och jag känner mig redo för att dra igång ett riktigt träningspass.


Det blev en stunds övertid för att hinna göra lite måsten innan julledigheten. När jag kom hem började jag direkt Chiafrönmed brödet som jag längtat efter att få baka. Men Chiafröna har varit slut länge på Ica Maxi till plötsligt en dag hittar jag ETT paket. Verkar vara populära frön det där.


2 rivna morötter

4 dl fil

1,5 dl mörk sirap

2 msk olja

1,5 tsk bikarbonat

3,5 dl vetemjöl

1,5 dl havregryn

2 dl rågmjöl

1dl hackade hasselnötter

2msk chiafrön


Blanda alla "blöta" ingredienser och därefter häller du ner alla torra. Det ska vara en bra kladdig konsisten. Klicka ut degen i bakplåtsklädda brödformar och strö på lite extra havregryn och hackade nötter. Ställ sedan in dem i ugnen på 175gr i 75 minter.  Yummi!

 

När jag ställt in brödet i ugnen bytte jag om till mina löparkläder och den här gången kom jag ihåg reflexvästen. Riktigt nöjd med mig själv för det.

 

Det blev en runda på 6 kilometer. Och eftersom att jag inte är helt av med förkylningen än så beslöt jag mig för att promenra en bit efter nästan 5 eftersom att det var moddigt och uppförsbacke. Perfekt utmaning annars, men den här gången höll jag diciplinen att hålla mig till ett lungt pass. 37:40 var tiden.

Jag tog ut brödet, påbörjade snabba avocadosoppan och medan det hela kokade ihop tog jag mig en snabbdusch.

Snabbt på med kläderna och göra färdigt soppan och servera den med det goda brödet.

 

Det ser och smakar fantastiskt gott.

Fräs 2 strimlade lökar i lite olja. Låt 65gr babyspenat svettas  kastrullen. Häll på 7 dl vatten, 2 msk hönsbuljong och låt detta koka ihop. Ta sedan av kastrullen från plattan och mixa ner 3 avocados med en handmixer. Krydda sedan med salt, peppar och häll mer 1 msk nypressad lime. Toppa med 200gr skalade räckor och krasse.


Receptet är för 4 personer men vi 3 åt utan att lämna några rester. Tom bröder gick 1,5 "limpa" åt. Oj så gott.

Av Malin de Besche - 20 december 2012 23:05

Man kanske inte alltid har tid att träna för att livet innehåller så mycket måsten. Men när man utför dessa måsten kan man ju alltid vända det till träning. Om man inte alltid väljer den bekväma vägen när man utför sin uppgift får man kanske träningen på köpet.


Det är fortfarande min förkylningsträningsbana som gäller. Jag har redan blivit mycket bättre och i morgon ska jag nog våga mig på att öka träningsdosen.

På väg hem i bilen från jobbet ringde dottern och sa att hon ville påbörja maten, men då måste det bli tacos. Haha ja, vad säger man. Jag hade möjligheten att komma hem till ett dukat bord.

Där rök 2 av mina avocados som jag hade planerat till min soppa imorgon. De skulle användas till såsen (nästan som guacamole).

Så efter middagen behövde jag ta mig till affären för att köpa mer avocado. Så för att få in min lättare träningså var det en pomenix som gällde. Och när man ändå var ute och rörde på sig så kunde man ju lika gärna ta med sig pappersinsamlingen. Sagt och gjort, med två stora kassar med tidningar ā 7-10kg fick jag in lite styrketräning. Vidare till affären och sen en liten omväg blev det en power walk på ca 30 min.

En annan vinkling på effektiv träning. Utföra sina måsten medan man tränar.   

Av Malin de Besche - 19 december 2012 22:48

Igår skrev jag om min promenad som min förkylningsträning. Jag hade totalt glömt bort att jag hade en träning med mina småtjejer och det ledde till en hel del träning även för min del. Det var höstterminens sista så vi la in en massa lekar och när det är tävling.... då ger jag järnet.


Det här med att ta det lungt är något jag inte är jättebra på. När jag kommit hem från jobbet fick jag börja med att jaga rätt på min dotter som inte kommit hem, åka och hämta henne för att åka vidare till träningen.

Vi gjorde en del skottävlingar och stafetter. Så det var en hel del träning, träning som man inte alls tänker på. Jag lekte ju bara.   

Jag tycker ju som bekant inte om att förlora så jag körde på och sprang allt vad jag förmådde när det var min tur. Men jag hade många återhämtningspauser och det var ju det som var viktigt när man tränar med förkylning.

Efter lekarna fikade vi medhavd fika. Och medan vi sitter där på golvet tar mina underbara tjejer fram en julklapp till mig för den gångna terminen.

 

När jag kommit hem, lagat mat och ätit hade jag helt glömt bort hur mycket jag rört mig. Det var då det blev en promenad för att inte vara för stillasittande trots förkylning. ;-)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards