Alla inlägg under augusti 2014

Av Malin de Besche - 20 augusti 2014 12:47

Idag blir ett litet kraftprov i miniformat. Jag ska testa och se om det är möjligt att springa med mitt ben i en tävling. Med både krämpor och träningsvärk är det svårt att veta vad som är vad. Men jag har sjukgymnastens tillstånd att springa. Det blir ett bra test.


Idag ska jag och några av mina kollegor bege oss ut på Djurgården och springa Bellmansstafetten. Lite spännande då jag inte alls vet hur mitt ben kommer att ställa sig till det. Jag har ju sprungit lite och det har gått ok. Men det har varit i väldigt lungt tempo. Nu är det tävling och det är lätt att ryckas med, även om man bestämt sig för att ta det lungt. Och hur ställer sig musklerna och skadan till det?

 

Är lite trött och seg idag också, men jag ska försöka ladda till det är dags och vara i bästa form jag kan vara idag. Kanske köpa mig lite morotsjuice.... :)


#Bellmansstafetten #Tävling #lopp #Företagsevent

Av Malin de Besche - 19 augusti 2014 23:28

Imorgon skall första företagsloppet för i år gå av stapeln. Som en liten uppvärmning inför Tough Viking. Eftersom att benet inte är helt hundra så ska jag ta det lite lugnt. Men lite uppladdning behövs ju i varje fall, vilket jag och Jessika gav oss på.


Vi gick ju från utmaningar till roliga historer. Nu har vi ändrat till massage. Vi ger varandra lite axelmassage varje timme, vilket är väldigt välbehövligt, både för mig och Jessika. Jessika sa att mina benproblem kan sitta i axlarna, så dagens "utmaning" kom väl till pass.


Efter jobbet tog jag och Jessika en promenad, en rask promenad, även kallad Power Walk. Vi gick totalt 8 kilometer på en tid, drygt en timme. Så vi höll ett bra tempo. Alla trappor gav en en bra utmaning men fortfarande så pass lugnst att den här dagen kan kallas uppladdningsdag. Ingen hård träning men ändå en rörelse.

 

Frågan är om jag och min mystiska kropp är redi för det här imorgon. Det är bara att köra och glömma allt runt omkring. Jag hoppas verligen att jag kommer hålla imorgon och att det bara gör mig starkare inför Tough Viking.

Av Malin de Besche - 18 augusti 2014 22:06

Jag har nu varit hos sjukgymnasten och fått behandling ett antal gånger, men det går långsamt. Planen var att jag vid det här laget skulle vara återställd. Men känningarna jag har säger olika saker och det är svårt att sätta fingret på vad som är fel.


Åkte lite tidigare från jobbet för att hinna med sjukgymnasten. Johan tyckte att det var konstikgt att jag inte blivit bättre. Man kan säga att det står still sedan förra veckan. Jag kan köra styrketräning, men svårt att springa. Går jag i vatten med helt raka ben så känner jag av.

Han drog i mig, tryckte och höll emot medan jag fick pressa på olika sätt. Det gjorde honom lite konfunderad att jag hade känningar i vissa lägen men inte i andra.

  

Hans senaste gissning är att det är en kombination av höftskålen och muskelärt. Kanske några leder. Det är dags att prova något nytt. Jag fick en ytterligare behandling av tryckvågspistolen eftersom att jag får en direkt förbättring. Det blir långsamt bättre långsiktigt, men inte tillräckligt fort för att vara värt att fortsätta med behandlingen. Men direkt efter så blir det något bättre.

Det enda han säger sig vara helt säker på är att det inte sitter i ryggen. Han är lite frustrerad av mitt mysterium (faste det är inget mot min frustration). Han förslog därför:

En "second opinion"

En grundlig utredning med läkare och röntgen

Akupunktur


Jag ska börja med att komma i kontakt med ytterligare en sjukgymnast som också är inriktad på idrottsskador. Kanske har hon stött på ett fall tidigare liknande mitt. Kanske resulterar det i akupunktur. Annars blir det en större utredning med röntgen.


Efter sjukgymnasten åkte jag iväg för att hålla ett träningspass med mina tjejer. Det var endast 2 stycken som kom till försäsongsträningen men träningen var anpassad till 1 till 12 personer. Alltså inga som helst problem med antalet.

Först fick de jogga runt i spåret, som tog ca 30 minuter. Sen fick de köra sprint varvat med styrkeövningar.

Mellan varje övning fick de springa ca 20 meter fram och tillbaka, dvs 40 meter.

Övningarna utfördes i 30 sekunder och varje övning utfördes 3 gånger.

Squats

Dips

Plankan med diagonalt indrag (15sek/arm och ben)

Step up (högt, långsamt och kontrollerat)

Utfallssteg (15 sek/ben)


Sen fick de långsamt jogga ner. De var helt slut så vi hoppade de sista 2 seten med utfallssteg.


Av Malin de Besche - 17 augusti 2014 22:31

Idag blev det bara lite strand- och hängmattehäng innan hemfärden. Tiden går så fort ute på Åland. Man sover längre och allt man gör tar längre tid. Ibland behöver man helt enkelt sådana återhämtningsdagar.


 

Av Malin de Besche - 16 augusti 2014 18:33

Igår var en häktisk dag och jag var tvungen att gå och lägga mig tidigt. Jag skulle upp tidigt dagen efter för en minisemester. Packade därför med lite grejer för att kunna köra träning på min minisemester till Åland.


I går var jag så trött att jag inte ens orkade packa. Packade därför ihop lite grejer i morse och frukosten köpte jag på Statoil längs vägen. Färden gick mot Kapellskär i Norrtälje för en båtresa över Ålands hav till Åland och min mammas stuga. Efter lunch och en liten utflykt passade jag på att köra ett litet träningspass. Jag ville ha det avklarat innan solem gått ner eftersom att det inte finns dusch, utan det är Ålands hav som gäller. Dessutom är jag ju här för en kräftskiva.

Bilder från utflykten

   

När vi kom tillbaka var jag toktrött, men påmide mig om att man inte tränar när man har energi över utan man tränar för att få energi. Havet lockade inte heller då det blåste lite svalt. Men tänkte att efter ett svettigt pass skulle det int vara lika svårt att hoppa i.


Jag körde cirkelfys i 3 varv, med varje övning i 45 sekunder.


Armhävningar

Benböj med axelpress 


Båt med rotation


Utfallssteg med medicinboll (5kg)

 

Höftlyft, ett ben i taget

   

Utfallssteg med bicepcurls

 

Dips

 

Plankan

 

Efter 3 rundor avslutade jag passet med 17 minuters löpning. När jag stretchat var det inga större ploblem att slänga sig i havet. Efter doppet kunde jag slappa i solen och börja ladda om för kräftskiva.

 

#Utomhusträning #Medicinbollövnignar #Cirkelträning #Fys

Av Malin de Besche - 15 augusti 2014 22:45

Ibland får man utgifter som man inte alls räknat med. Och tandläkaren är en sådan som ofta blir väldigt dyrt och helt ovälkommet. Men det är ju nödvändigt. När jag fick min kalldusch med vad det skulle kosta kan man ju tycka att man ska fundera på hur man ska dra ner på kostnaderna. Men jag shopade lite träningskläder istället, så kändes det lite bättre.


Nya basketshorts

Träningslinne 

Träningstajts

   

#träningskläder #Träningstajts #Träningslinne #Basketshorts

Av Malin de Besche - 14 augusti 2014 21:26

När folk börjar komma tillbaka efter semestern så ska det börja planeras. Även arbetslivet följer skolans exempel där hösten blir en nystrat. Man börjar planera för vad man ska fokusera på och prioritera. Detta görs ju ofta i samband med lite middag och trevligheter, ofta kallat Kick off. Min chef kallar det kick on.


Igår körde jag morgonträning eftersom att jag förstod att jag inte skulle hinna med någon träning till kvällen när vi starat vår lilla konferens, eller kick on. (Rätt bra uttryck). :)

Vi åt en ruskigt god middag och sedan blev det lite vin, musik och massa spex. Vi bodde nämligen i Git Gays sommarhus ute på Smådalarögård. Hon var en svensk revyartist, skådespelerska och sångerska. Från 1960-talet och framåt känd som lättare svenskt nöjeslivs ledande primadonna.

 

I byggnaden vi bodde var det fullt med hattar, fjäderboor och smycken. Det lockade ju till att spexa en del och ta fram primadonnan i en.

 

Det tar på krafterna att vara primadonna, så idag blev det en Power Walk som träningsform. ;-)

Fantastiskt trevlig Kick on!

Av Malin de Besche - 13 augusti 2014 12:35

När det kommer till träning så är jag inte alls någon morgonmänniska. Men eftersom att det inte blev någon träning igår och ikväll kommer jag inte ha tid så kände jag att ville få något gjort på morgonen. Och det gick bra. Vilken rivstart!


Jag klädde bara på mig, åt ett äpple, några nötter och drack juice, innan jag gav mig ut. Jag kände att jag behövde få i mig någonting eftersom att jag alltid vaknar vrålhungrig.

Jag började jogga lite smått och ganska snabbt fick jag lite känningar i sidan av skinkan och ner i låret. Men efter någon kilometer så släppte det. Antar att jag blivit uppvärmd då. Det gjorde ju inte tillräckligt ont för att jag tyckte att det var tvunget att stanna.


Jag sprang till gymmet och körde på i ca 25 minuter. Jag körde igenom alla övningarna där men gjorde även lite varianter på maskinerna. Eftersom att det inte finns någon för marklyft så ställde jag mig och körde det på bröstpressmaskinen. Jag ställde mig på bänken som man normalt ligger på och tog tag i stången och lyfte marklyft. En aning för tätt mellan fötterna, men det gick bra.

 

Jag har flera gånger lyckats få skavsår vid svanskotan när jag kört situps, och jag hade inget med mig som jag skulle kunna lägga under mig för att förhindra detta. Därför körde jag benfällarn på den här. Höll i pinnen där uppe på den lutande och fällde och lyfte benen.

 

Den sista varianten jag körde var att jag körde bakom nacke på "latsdrag-maskinen". Det var bara att vända sig åt andra hållet. :)

Som vanligt körde jag 2 övningar åt gången, 10 reps om 3 set.

Latsdrag

Benböj

Axelpress

Liggande rodd

Bröspress

Benfällarn

Dips (med landning)

Liggande chins

Lats bakom nacke

Marklyft


Jag körde 10 på varje bara för att det skulle gå fort. Jag hade trots allt inte hela dagen på mig. Jag skulle sätta mig och jobba lite också. När jag sedan sprang hem, kände jag ingenting i benet förrän jag precis var hemma, men det var inte mycket att prata om. Bara lite spänningar.


Och galet vad pigg jag kände mig sen. Den här typen av morgonträning kan jag nog allt vänja mig vid. Måste ju bara orka upp först. :)


#Löpning #Utegym #PilegårdTräning #Rehab #Morgonträning

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards