Alla inlägg under november 2013

Av Malin de Besche - 30 november 2013 21:15

Vi hde planerat en tjejkväll med middag och utgång. Med olika önskemål och anpassning efter allergier så landade det på helstekt fläskfilé, kycklingben och potatis, paprika och champinjoner i ugn. Till detta skulle vi ha sås. Och sallad förståss. :)


Jag brukar till den här typen av mat göra en yoghurtsås, men kände att det inte alls var vad jag var sugen på. Däremot var bearnaise ruskigt lockande. Den såsen är inte den nyttigaste, men jag drog mig till minnes att jag hade läst om en "nyttig" bea. Sökte därför efter detta och hamnade på en blogg med ett recept på en fantastiskt enkel bea som smakade i princip som kall bearnaise.

 

Klicka på bilden för recept.

Jag lät såsen stå i 2 timmar, vilket jag tror är en förutsättning för att kryddorna ska ge ordentlig smak och att den ska bli riktigt god. Och jag tog en extra äggula då mina var så små.


Betyget var högt och det känns bra att ha fått ytterligare en hälsosammare sås till receptboken.


Resten av kvällen, natten var allt annat än hälsosam om man bortser från allt dansande.

Av Malin de Besche - 26 november 2013 22:19

Äntligen fick jag mailet som jag väntat på. Jag var på coachclinic för knappt en månad sen och detta filmades. Nu har den äntligen skickats till oss, fast i flera delar för att inte bli för tung.


Del 1



Del 2

 


Del 3

 


Del 4

 


Del 5

 

    

Av Malin de Besche - 25 november 2013 16:56

Det var dags för utvecklingssamtal min sons skola inne i stan. Utvecklingssamtalet gick fort så vi bestämde oss för att ta en fika innan det var dags att åka vidare. Medan vi gick runt på gatorna och letade efter ett café så hittade vi en liten hälsooas, där vi slank in.


Jag har sett det här stället förut och tänkt fler gånger att jag ska gå dit, men just då har jag inte haft tid. Så jag frågade sonen om det var ok att gå in. Det tyckte han. :)

  

Juiceverket ligger på Norrtullsgatan och serverar juicer, smoothies och nyttiga tilltugg. De pressar frukt och bär vid beställning. De som jobbar där arbetar som bartenders utan att servera en enda droppe alkohol.

 

Jag valde Burberry Blizz. Den valde jag lite av att den innehåller ingefära. Jag gör allt för att hålla tillbaka den här förkylningen som står på vänt. Min Bend innehöll björnbär, vanilj, äpple och ingefära. Till detta tog jag mig en "Raw-Bite" med äpple och kanel. Mycket bra val. :)

 

Sonen valde en varm dryck, "Mulled ammaretto Flip". Den innhöll banan, kanel och mandelmjölk. Han tyckte den var ok, men blev lite besviken på sin "Raw-Bite" på choklad. Det smakar ju inte som en vanlig chokladkaka direkt.


Jag kommer abolut att slinka in här fler gånger om jag får tillfälle.


#juice #smoothie #Blend #Flip #Juiceverket #Rawfood

Av Malin de Besche - 24 november 2013 21:43

Det är förkylningstider och den verkar ha gripit tag i mig med. Men man kan inte låta sådant hålla en tillbaka. Jag klev upp hyfsat tidigt för att vara söndag för att sedan hålla igång hela dagen innan det var dags att åka iväg på match.


Efter att ha ätit lite uppladdande frukost åkte jag iväg till Baskethallen för att hjälpa till att kånka och bära ett skåp från hallen till kanslilokalen. Lite administatörsjobb innan jag åkte hem och käkade lunch.

Sedan passade jag på att att fixa med lite administation kring laget jag coachar. Och innan man visst ordet av så var det dags att åka iväg till match. Jag kände hur förkylningen började komma krypande.

En förkylning som helt satt sig i halsen. Så trots kort speltid på matchen så hann jag känna hur det rev lite i luftrören.

Så nu lite örtte, honung och kokosolja, med hopp om att det här skräpet lämnar min kropp till imorgon, eller i varje fall inom närmsta dagarna.

 

Av Malin de Besche - 23 november 2013 22:43

Dagen har började lungt och skönt med en perfekt uppladdning med gröt och ägg inför tjejernas match. Från matchen hem och äta för att sedan köra ut i skogen. När jag sedan kommit hem igen hade det hunnit bli kväll.


Pga regler från basketförbundet som jag skrivit om tidigare så har det blirvit så att vi fick köra Easy Basketett år längre men sedan hoppa in i en grupp där man spelat "riktig basket" i ett år redan när det blev dags för oss.

Därför har vi inte bara vinna som mål. Vi har som mål att spela så bra basket som möjligt, att få vårt spel att fungera och spela som ett lag.

Och då avslut är det som vi kämpar mest med så är det en seger att slå rekord i gjorda mål.

Det var en tuff match med många långa i Blackeberg som vi mötte. Men tjejerna gjorde bra ifrån sig och framför allt kämpade hårt.

Till dagens match hade vi 3 mål:

  • Att vinna
  • Att göra fler mål än tidigare
  • Att lyckas genomföra moment som vi tränat på.

Det sista målet kan delas upp i många delar. Men de lyckades att spela försvar och till stor del "hålla sin spelare". Det som de lyckades bäst med var snabbt uppspel. De gjorde en del försök att ställa upp en grunduppställning vilket de klarade ställa upp men inte genomföra helt och hållet. Men på det hela taget tycker jag att de klarade punkten bättre än någon annan match.

De tog rekord i antal gjorda mål, men vann inte. Så de lyckades alltså uppfylla 2 av 3 mål, vilket är helt klart godkänt. Utvecklingen går framåt och man ser att de självförtroendet växer när de lyckas genomföra något de tränat på.


Det är så här man ska dela upp sina mål enligt SISU för att bygga upp för framtida framgång. Mental träning som stärker en att prestera ännu bättre nästa gång.


Efter matchen åkte vi hem och åt och sedan skulle jag skjutsa ut dottern ut i skogen där hon skulle på hajk med scouterna. Lite städning när jag kom hem och sen var det plötsligt middagstid. Idag blev det en mustig kycklinggryta. Mums!

 

2 röda paprikor, tärnade

1 gul paprika, tärnad

2 rödlök, grovhackade

3 vitlöksklyftor, grovhackade

2,5msk paprikapulver

2dl grovhackade svarta oliver

1 stor färsk kyckling, delad i 6-8 delar

400g krossade tomater

2 dl vatten

2 tsk salt

1 krm svartpeppar

1 tsk honung

Grovhackad persilja

Stek kycklingdelarna i en gryta och lägg de åt sidan. Fräs lök och vitlök mjuk i samma gryta. Tillsätt paprikan och paprikapulver. När du fräst ihop detta lägger du ner kycklingdelarna och slår på tomat och vatten. Ha ner hälften av oliverna och krydda.

Koka upp och sjud i 35-45 minuter till kycklingen är klar. Ta upp kycklingen och mixa såsen lätt. Den ska inte bli helt slät. Smaka av med salt, peppar och honung. Lägg tillbaka kycklingen och strö över persilja och resten av oliverna.

Av Malin de Besche - 22 november 2013 21:45

Oftast kommer jag hem så att jag inte hinner äta middag innan träningen på fredag. Ändå kan jag inte få till det här med att förebereda maten. Har hamnat i någon form av slappmode när det gäller matplanering och då blir det lite vad jag lyckas svänga ihop med de ingredienser jag kommer över och den ork jag har för dagen.


Kom hem från jobbet bara för att byta om och packa basketväskan. Så jag tryckte i mig en macka och en banan för att ha fått i mig någontin sedan lunchen. Kände mig inte helt på topp i bilfärden hem eller ens till träningen.

Men väl på plats glömde jag bort det. Men när vi körde en riktigt jobbig konditionsövning genom att köra 1 mot 1, då tog kraften slut snabbt. Men jag vägrade ge efter för yrsel, illamående och mjölksyra. Det kändes som att luftrören var alldeles för små.

Benen vill inte riktigt lyda och fötterna kändes tunga. Så jag slet ut iläggssulorna och körde resten av träningen i mina basketskor till mockasiner. Då fick jag bättre respons på fötterna och sen kom jag in i någon form av andra andning och jag lyckades komma över hälsospärrarna.

Lite småyrsel hade jag hela träningen så fort det lugnade ner sig lite. Det var alltså efter att jag kört hårt och sedan fick tid för återhämtning mellan momenten som yrsel kom.


Efter träningen kändes det bättre i fötterna och benen än förra träningen. Visserligen hade jag mitt knäskydd, men det kändes bra mycket bättre i hälarna än i onsdags. I basketskor ska man uppenbarligen inte ha någon form av dämpning.


När jag åkte ifrån träningen var jag sådär härligt mör i kroppen, men utan smärtor. Men bara tanken på att ställa mig och laga mat tog emot. Så jag åkte förbi affären och köpte färdig, laktosfri potatisgratäng och ryggbiff. Mat som nästan lagar sig själv, bara att skära sallad. Klassisk fredagsmat.

 

Jag hoppade bean, men lite vitlökssmör blev det allt. :)

Av Malin de Besche - 21 november 2013 21:25

Det är alltid roligt att se tillbaka och se hur året har varit. Genom statistik kan man se om man följer något mönster eller om man förändrat något. Kanske kan man få fram någon förklaring på saker och ting. Så här sitter jag med min kopp te och kollar in statistik.


Jag har lite skräp i kroppen som gör att jag inte blir riktigt sjuk, men ändå påverkar mig. Så när jag slank in på Kahls i Stinsen så kunde jag inte hejda mig när jag fick syn på "förkylningsteet", ett örtte. Ett riktigt gott te och förhoppningsvis hindrar det mitt skräp i kroppen att bryta ut.

 

Så med en god kopp te i handen jämför jag årets statistik med förra året. Detta är en jämförelse för exakt ett år sen. Fördelningen ser lite olika ut. Mer löpning 2012 än 2013. Det beror nog mestadels på skadan i benet skulle jag tro. Tittar man på själva mänden så är den ungefär densamma.

träningsfördelning 2012


2012

  • Jag la ner 131,5 timmars träning i år (allt som allt)
  • detta är fördelat på 146st pass
  • Min löpning ger en snittstrecka på 7,8km
  • Jag hade sprungit 60st rundor.
  • Totalt sprang jag ca 46,6mil

.
.
.
.




träningsfördelning 2013





  

2013

  • Har jag lagt ner 128,5 timmars träning
  • Detta fördelat på 156 pass
  • Snittsträckan på löppassen är 5,27km per pass
  • Jag har sprungit 58 löppass
  • Totalt har jag sprungit 32,04mil


.

.
.
.



2012 var jag drabbad av många förkylningar och 2013 har jag drabbats av skador. Det märker man på att löppassen blivit kortare, och om inte skadorna kommit hade jag troligtvis ökat antalet pass och träningstid.

Av Malin de Besche - 20 november 2013 22:39

Kom iväg sent från jobbet idag, pratade i telefon så jag missade avfarten till min smitväg och hamnade därför i låååånga köer. Så jag fick kalla in på förstärkning. Min gamla tränare från tiden när jag spelade i ungdomslag fick rycka in och starta upp tjejerna.


Jag kom infarande med endast en banan i magen sedan lunchen och tog över efter att min gamla tränare som körde passar med tjejerna. Jag fortsatte med samma tema, fast med rörelse. Byggde sedan på med lite spelförståelse.

De fick öva på lite offensiva returer och skott samt lite en mot en.

Mellan varven la jag in lite konditionsövningar som rurser och en variant på burpees som jag läste om på PT-Fias blogg.

 

PT-Fia har en riktigt bra blogg och man får massor av inspiration. Mina tjejer har svårt med armhävningar och kör man burpees med negativa armhävningar (man lägger sig ner med bröstet i marken och  pressar sig upp till sträckta armar) så tar de i med knäna först och får ont. Så på detta sätt så har de lättare att ta ut sig till max då man tar bort motoriska hinder och svårigheten att klara en armhävning. Det visade sig vara riktigt bra att köra den här varianten.


Direkt efter tjejernas träning var det min egen basketträning. Jag har ju nu lagt in sulor i skorna för att skapa mer stabilitet och mer dämpning i mina mockasinskor. Jag vet inte om det beror på detta, men jag har aldrig varit så öm ihälarna efter någon träning tidigare. Kanske ska jag plocka ut dom till fredagsträningen för att se om det blir bättre.


Efter min träning körde min tidigare coach som numer jobbar som PT och utbildar sig till sjukgymnast. Då passade jag på att fråga honom om han kunde tänka sig att göra ett träningsprogram åt mig för att köra en så bra prestation som möjligt på XL-galan. De kunde han tänka sig, så snart blir jag varse hur jag ska pressa fram Bolt i mig. Och loppet blir väl den ultimata utvärderingen han lyckas göra ett bra jobb med mig.


#Inlägg #Burpees #Utvärdering #Basket #Träning #400m #Utmaning #Bloggtips

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards