Alla inlägg under december 2013

Av Malin de Besche - 31 december 2013 16:00

Så var det nyårsafton och tid för alla löften. Vilka har man hållit och vilka har man brutit från tidigare år. En del säger att de inte ger löften för att de inte lyckas hålla dom. Men har man ansträngt sig för att hitta rätt löfte då? För mig är löftet ett sätt att ge mig själv drivet att uppnå något.


När det är dags för nyårsafton brukar jag förutom ge mig själv löften också sätta en del träningsmål. Och som jag skrev i tillbakablicken, så har jag inte nått alla mål. Däremot höll jag mitt löfte om att hålla mig friskare än tidigare år.

I år får jag lägga till, förutom friskare ska jag arbeta upp min kropp igen så att den blir och förblir skadefri.

 

I övrigt lovar jag mig själv att jag ska åka på en träningsresa till under året.


Mina träningmål för 2014:


Öka konditionen - Jag ska springa 5km på 20 minuter och milen på 45. Detta är ett mål som jag flyttat direkt över från 2013, men som inte blev av. Till största delen hade det med mina skador att göra.


Testa gränser - Jag ska helt enkel prova något helt nytt som jag inte gjort tidigare och som förhoppningsvis kommer att testa mina gränser. Kan vara ett lopp/tävling eller bara en ny träningsform


Bana in en god vana - Drick mer vatten. Alla måltider ska börjas med ett glas vatten (En god vana jag hade förr)

Matplaneringen ska bli bättre än vad den varit senaste halvåret. Det blir ju så mycket enklare när man planerat.


Träna ditt psyke - Visualisera träningsmålen och tänk att du redan är där. 5 minuter varje dag


Rörlighet och balans - Klara av att stå fristående på händer


Bli starkare - Klara 1 chin och stå i plankan 7 minuter


Till skillnad från förra året så ska jag sätta upp en lapp på kylskåpet som ständigt påminner mig om mina mål. Och lyckas jag att hålla mitt löfte om skadefri så kommer jag att klara målen också.

Jag tror mål för året skapar mindre ångest än nyårslöften. Så känner du att du inte kan hålla nyårslöften, sätt upp mål för 2014.


Gott nytt år!   

Av Malin de Besche - 31 december 2013 10:00

Den här tillbakablicken är under semesterperioden, lopp och hösten då allt drar igång igen. Träningshösten drar igångoch nystart med baskettjejerna. Hur tänkte jag då och hur har det artat sig med allt från rollen som coach till min egna träning.


Juli

Det här var månaden som jag på allvar började kunna springa igen. Sakta men säkert. Eftersom att det var sommar så testade jag mycket god och nyttig sommarmat. Men även en hel del smoothies.

 

Augusti

Jag fick hem boken som skulle hjälpa mig att få starkare fötter.

Dags för Midnattsloppet och jag var klantig nog att ge blod, bara dagar före loppet. Men det gick bra. Jag fick min sämsta tid någonsin, men målet var att komma runt efter alla skador. Och det klarade jag ju.

 

September

I början av månaden gick jag på "Anpassad fysisk träning för barn och ungdomar" och lärde mig väldigt mycket och som gav mig nya idéer om hur jag ska lägga upp träningen för mina tjejer, men även lite för egen del.

Jag stukade foten när jag sprang medan min dotter var på sin friidrottsträning, vilket gjorde att jag blev tvungen att vara inovativ för att hindra stukningen att svälla upp allt för mycket. Så det blev genast dags för ytterligare en rehab-period.

 


Av Malin de Besche - 30 december 2013 23:21

Det är ett fullspäckat träningsschema och allt som kommer och stör är av ondo. Minsta lilla som dyker upp gör det svårt att stuva om i kalendern, men det finns vissa saker man styr över som en stickande hals eller snorig näsa.


När jag vaknade idag fick jag snyta mig massor av gånger innan jag gav mig iväg till jobbet. Senare under dagen började det att sticka lite i gommen. Allt eftersom att tiden gick så kände jag mig bara mer och mer hängig och lite frusen.

Enligt planen skulle jag ha kört backträning idag, men jag kände mig inte alls i form för att köra så intensivt som just backträning innebär.

Jag valde därför att köra basketträning, eftersom att man får en hel del återhämtningstid på basketträning. Som vid skottövningar eller vid nya instruktioner. Så nu efter träningen känns det ganska bra. Men jag tror inte att en backträning hade suttit så bra.


Jag måste ta och sakta ner lite till dess att jag blivit av med det här som nu inte riktigt sätter sig och inte heller blir av med. Jag ska försöka att inte pressa in träningspassen just nu, utan vara glad åt de jag får till och inte stressa upp mig över de jag inte får till.

  Nu ska jag försöka peta in backträningen en annan dag, kanske som ett förlängt träningspass intill basketen. Bara inte träningstiderna stuvas om allt för mycket.

Av Malin de Besche - 30 december 2013 19:22

För några dagar sen gjorde jag en tillbakablick på början av det här året. Insåg att en del satta mål inte har uppnåts och att jag glömt bort vad jag skulle jobba mot. Nu när jag kollade vidare tre månader till så inser jag att mycket nog beror på att jag kom av mig pga av alla krämpor.


Jag hade jätteproblem med mitt ben hela våren vilket gjorde att jag la löpningen lite åt sidan och mer ägnade mig åt gym och gruppträning.


April

Jag åkte till Runners store och sprang på löpband för att prova ut de prefekta löparskorna. Mina personliga skor för att komma åt problemet med mina krämpor i benet så fort jag sprang.

Hoppade jag på utmaningen på Frisis & Svettis som inebar att prova på i princip hela deras utbud på gruppträning och gym. Här fick jag även en stund med en instruktör som gav mig ett träningsprogram i gymet. Kan nog komma till användning igen nu när jag ska återta styrketräningen.

Trots mina krämpor fick jag ruskigt bra resultat på mitt HALU och konditionstest som vi gjorde via företagshälsovården.

     

Maj

Den här månaden bestod min träning mycket av trädgårdsarbete. Kånka jordsäckar och släpa grenar.

Jag jobbade på att lyckas springa utan att få ont så jag skulle vara förberedd till Midnattsloppet. Lyckades då komma på hur min GPS-klocka fungerade.

Jag började instressera mig för fotens rörlighet och styrka. Jag kan fortfarande inte göra såhär.

 

Juni

Den här månaden handlade mycket om reahab. Jag tog kontakt med Stegkliniken då jag ville få ordning på benet och min rygg som hade låst sig på något sätt. Ryggproblemet tog över så att fixa ryggen blev prio ett.

Sedan fixade jag gjutning av mina fötter för att få till sulor som skulle passa mig och mina fötte och kanske få ordning på mitt ben.

Det var nu jag fick min tennisarbåge också som jag hoppades skulle bli hjälpt med Kinesiotejp. Jag har fortfarande problem. :/

Skaffade mig också ett knäskydd som hjälpte mig med min löpning.

     

Av Malin de Besche - 29 december 2013 19:46

Vår coach har slagit på stort och planerat in träning i princip varje dag under jullovet. Samtidigt som jag måste pressa in lite träning för min kommande utmaning. Så när jag berättar för tjejerna om mina träningsplaner får jag höra att jag är galen och att jag kommer att köra slut på min kropp.


Dagens träning började återigen med snabba fötter i agilitystegen. Koordinationen börjar sitta på plats nu vilket gör att man kan speeda på lite.

Efter ytterligare drygt en timmes träning med moves mot korgen, skott och lite spel så kände inte jag mig slut. Det kändes som en skön uppvärmning för styrketräning.

 

På källarplanet i hallen så har vi ett gym. Slitet och lite småläskiga lokaler, men det fyller sin funktion. Det tog ett litet tag att klura ut hur några av maskinerna fungerar.

Jag kommer mestadels lägga fokus på ben då jag behöver styrkan till loppet.

På dessa gjorde jag curls åt båda håll samt knäböj. 3x15

 

För att få in lite fart körde jag på roddmaskinen 3x60 (Det roliga var att man på denna maskin faktiskt åkte framåt.)

 

På brädan mot ribbstolen körde jag 3x10 sit ups.

I den här ställningen tog jag tag i det stora repet om vardera sida på höfterna och sprang framåt 3x10. Orkade inte 15 då det samtidigt tog en del på armarna att hålla emot. Ska ta med mig ett spännband nästa gång så jag kan lägga mer kraft på benen.

 

Körde knäböj på en maskin där jag kunde gå djupare också. Träning på totalt ca 30 minuter effektiv tid. Lite stretch och sen en dusch.


Känns konstigt att ha gått in i Baskethallen när det är ljust och komma ut när det är mörkt. Men jag vet att det inte är galenskap. Jag är bara målmedveten och ambitiös. Nu är jag trött i benen. :)

Av Malin de Besche - 29 december 2013 10:58

Det var total utmattning igår efter nästan en heldags träning. Så det var inga problem med att somna. Sov sedan till strax efter nio. Då var det dags att kliva upp och få i sig lite frukost. Köpte en gröt som jag inte provat förut, men som butiken satt upp som "Dietistens val".


Den var lite "klistrig", men det går kanske att tillföra mer vatten så blir det kanske lite bättre. Men galet vad mätt jag blev. Det var lite äppelbitar i, torkade. Smakade helt ok, men hade nog önskat mig lite mer kanelsmak. 

God morgon!

 

#Gröt #Frukost #morgon

Av Malin de Besche - 28 december 2013 20:57

Efter en sen kväll igår blev det också en sen morgon. Frukosten intogs först vid kl 11 och två timmar senare var det dags att åka till Baskethallen för att starta dagens första träningspass. Eftersom att förkylningen har hindrat mig från att komma igång så var jag tvungen att kompirmera lite och se till att få en rivstart.


6 februari och XL-galan närmar sig med stormsteg och jag ville verkligen komma igång med träningen. Så innan basketträningen passade jag på att köra lite löpskolning och träna på starter.


  

Vid sidan av basketplan när herrarna hade sin basketträning så körde jag:

Tripping

Hälkick

Högaknän

Skipping

Startövningar (snabba starter)

Skridskohopp

Vriststuds


När basketträningen sedan kom igång så körde vi en del snabba fötter i agilitystegen och en hel del springa övningar. Vilket är bra träning inför 400metersloppet.


Efter träningen åkte jag och handla lite snabbt för att parkera bilen och sedan ge mig ut och springa direkt. Klockan hade hunnit bli 16:30.  Först sprang jag 2,31km som uppvärmning till friidrottsbanan för att sedan springa 3 set om 400m. Jag joggade/gick 400m som vila mellan varje. Varje varv hamnade på ca 90 sekunder. Jag var tvungen att välja ytterbanan för att undvika den lilla sjö som bildadts i regnet. Sedan sprang jag 2,5km hem.

  

Väl hemma sen så stretchade jag. Jag har verkligen stelnat till lite i kroppen sedan senast jag sprang. Avslutningsvis körde jag lite övningar med min stora Foamroller.


 Såhär efter all träning är min fötter trötta och mitt smalben är om möjligt ännu tröttare. Jag hoppas att jag inte kommer att få problem med benet framöver.


Imorgon väntar mer basket och lite styrketräning på det.


Av Malin de Besche - 28 december 2013 10:24

Min näsa snorar och som vanligt är det mest på morgonen. Sedan kan jag känna mig i princip frisk på dagen. Så därför har jag bestämt mig för att jag är frisk. Jag har ju inte ont i halsen och jag tror mig inte ha feber, så varför lägga mig mig ner och "vara sjuk". Jag kan inte vänta längre.


Igår var jag seg hela dagen så jag sköt på mitt 400m testlopp. Men sedan kände jag mig tillräckligt pigg för att åka till basketträningen. Där har jag ju möjlighet till mycket återhämtningstid om jag skulle känna att det inte funkar. Men dagens träning var inte ruskigt jobbig. Så jag körde på fullt hela passet. Det var en del övningar för att speeda på fötterna som krävde en del koordination och koncentration. Men kroppen ville inte riktigt som jag ville och det tog ett tag innan koordinationen satte sig på plats. I övrigt kände jag inte av förkylningen alls under passet. Jag blev helt enkelt bara piggare.

    

Efter träningen kände jag mig fräsch men ganska trött. Men efter en massa trugande från vänner så tog jag mig orken att umgås lite också. Och tänka sig, men glömmer lätt den här skiten man bär på.

Så jag har bestämt mig för att inte vänta. Jag ska bara få upp energin så kan jag komma igång med min träning. Basketträning varje dag fram till nyår och där emellan ska jag få in lite träning inför XL-galan.

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards