Alla inlägg under mars 2014

Av Malin de Besche - 30 mars 2014 15:43

Nu är säsongens sista Regionsläger över och som stammis på läktaren har jag lyckats få en del idéer och inspiration. Jag har även också samlat på mig lite tips på vad man ska titta på och påpeka. Känner mig ganska nöjd med hur jag lyckats få in egen träning och ändå kunnat vara så närvarande.


Även idag vaknade jag utan väckarklockan, trots att vi ställt fram klockan och jag faktiskt fått en timmes mindre sömn än vad jag planerat. Det är tur att mobilen ställer om sig själv, annars hade jag fått en stressig morgon tror jag. Men nu blev det ganska lugn och skön morgon som jag började med en smoothie sprängdfylld med nyttigheter.

 

Avocado, banan, mandelmjölk, Paulúns hallon och granäpple juice, vetegräs och en skvätt limesaft.


Jag åkte till lägret i löparkläder för att hinna med ett löppass medan min dotter skulle duscha och äta lunch. Dagens pass var mest repetition från tidigare pass i helgen. Det här lägret har lagt stor fokus på teknik av olika slag.

Passningsteknik - Enhandspassar både direkt och studspass, pass direkt från pass samt skippass (över huvudet). Här poängterade de hur handlederna ska jobba och hur fingrarna skall peka efter passen.

Insidemoves - Här handlade mycket om fotarbete. Att välja rätt fot och vid stride stop och vid rörelse mot korg. Många av rörelserna har våra tjejer fått öva på, men jag fick uppslag på hur man kan lägga upp övningen så jag faktiskt tror att de kommer att tycka övningarna är roligare.

Fotarbete - stride stop, cross step, förlängt steg, fintar och rörelse mot korg samt flytta rätt fot vid försvar.

Försvar - Placering och hjälpförsvar.


När jag tänker tillbaka så handlade alla lägren och grundläggande tekniker men med olika fokus.

Läger 1: Start-och-stopp

Läger 2: Speluppfattning

Läger 3: Fotarbete


Det var härligt vårväder ute och när Basketpasset var över gav jag mig ut på en löparrunda i det kuperade spåret igen. Även denna gång lyckades jag hålla ett bra tempo. Något lerigt bitvis men annars bra underlag.

När jag kommit tillbaka gick jag till friidrottbanan och körde lite löpskolning. Egentligen borde jag ha börjat med det men jag tänkte inte på det då, och jag hade både kraft och tid kvar.

Tripping

Höga knän

Hälkick

skipping

Side step

Sen såg jag till att stretcha ordenligt i gröngräset. Jag fick en ordentlig geneomkörare av hela kroppen. Om under solens strålar kan man faktiskt ta god tid på sig bara för att det är så skönt.

 


#Smoothie #Basket #Regionsläger #Löpning #Vårsol

Av Malin de Besche - 30 mars 2014 10:00

Det går i perioder som jag får en massa mat- och bakenergi. Jag har länge tänkt att jag ska göra allt ifrån bröd, egen müsli och ajvar, men det har inte blivit av. Men igår fick jag just en sådan energi, mest för att jag bestämde mig för det. Råvarorna skulle inte hålla länge till.


Jag gillar Ajvar och har gärna denna röra i matlagningen. Många av de som finns på marknaden innehåller konserveringsmedel, sötningsmedel och en hel del otydbart. Jag brukar köpa hem Granny's secret Ajvar som är helt på naturliga råvaror och inga konstigheter i. Men den är inte heller den billigaste på marknaden. Tänkte därför att jag skulle göra min egna Ajvar. Och hade jag vetat hur enkelt det var så hade jag gjort det för länge sen.

Detta gjorde jag min på:

2 auberginer, delade på längden

5 röda paprikor, urkärnade och halverade

1 gul lök, finhackad

2 vitlöskklyftor, finhackade

3 msk rapsolja

3 tsk balsamvinäger

1 tsk mineralsalt

1 tsk malen svartpeppar

Grönsakerna läggs på gallret på 200 grader och grillfunktionen till dess att skalet blivit bränt och bubbligt. Lök och vitlök stekts i 1 msk av oljan till den blir mjuk. När grönsakerna är klara lägg de i en förslutningsbar påse. (Det står 10 minuter i det recept jag hittat men jag hade någ väldigt mycket längre än så.)

Dra sedan av skalet och mixa med lök och vitlök. Rör sedan ner resten av ingredienserna.

 

Grönsakerna i ugnen och löken i pannan

 

Låt grönskerna ligga minst 10 minuter i påsen.

 

Efter ett tag var det bara att dra av skalet på paprikan och augberginen.

 

Det färdiga resultatet la jag i en konserveringsburk. På så sätt konserveras ajvarn utan att lägga i en massa konstigheter i.

 

Så nu har jag Ajvar hemma, långt mycket mer än vad jag brukar, och billigare. Detta helt utan konstigheter, bara narurliga råvaror. Det bästa är att det är superenkelt att göra, bara man har en mixer.

Av Malin de Besche - 29 mars 2014 22:37

Jag vaknade ganska tidigt när solens strålar sken in genom sovrumsfönstret. Bara att kliva upp och dra igång dagen. Det är Regionslägrets andra dag och jag skulle såklart vara på plats och samla in inspiration och idéer. I perioden mellan träningarna fick jag en annan idé.


Jag funderade en stund på om jag skulle ta en Power Walk, men det blev städning istället fram till det var dags att åka och kolla in Regionslägrets andra basketpass. När basketpasset var över skulle det dröja ganska lång tid till nästa. Bestämde mig därför för att gå upp till Centrum (istället för att köra) så jag dels fick gå i det härliga vårvädret men också samla lite steg. Jag bestämde mig för att bara handla sådant som jag verkligen behöver, men jag kunde inte låta bli att köpa liiite träningskläder också.

 

Detta var perfekta kläder att springa i nu när det blivit vår. Så därför bestämde jag mig för att åka lite tidigare till lägret för att vara med på deras löpträning. Men min förvirrade dotter hade glömt skorna. Så det var bara att ta av sig skorna så hon kunde delta på passet som handlade om löpteknik.

Hann därför inte med någon löpning innan basketträningen som jag inte ville missa. Satt på läkteren i mina löparkläder och tänkte att jag kanske kunde springa efter, även om det skulle bli lite sent.

Men efter basketpasset hade graderna sjunkigt och det var alldeles för kallt att ge sig ut i de här kläderna. Så det fick bli bilen hem istället.


Det fick bli en vilodag idag istället. Nu ska jag ägna mig åt min ajvar.

Av Malin de Besche - 28 mars 2014 21:33

För ett par veckor sen kom en kollega till mig och frågade om jag ville ställa upp på något som jag tyckte var vansinnigt och läskigt. Kände mig inte alls redo. Men efter en massa pepp och övertalning gick jag med på att samla ihop till ett lag för att ställa upp i en galen utmaning.


Min kollega kom fram till mig och frågade om jag kunde tänka mig att köra parlopp med henne i Tough Viking. Jag tyckte att själva konceptet lät roligt, men kände mig inte alls redo för en sådan utmaning. Jag blev en aning lättad när jag insåg att jag skulle vara upptagen det kortare loppet, så då började hon peppa mig att kära det långa loppet. På skoj vi att vi kunde ju köra ett helt lag istället så skulle vi få loppet sponsrat av jobbet.

Men efter ett tags övertalning och fundering så bestämde jag mig för att, det här skulle jag klara. Så jag började "ragga" ihop deltagare på jobbet.

Så nu finns det ingen återvändo, nu har jag anmält mig och anmälan är bindande. Den 30 augusti ska vi ställa upp med ett lag i Tough Viking.

  

Vi ska få hjälp med träningsupplägg av min kollega som också är PT och köra tillsammans i vårt nya gym på jobbet som snart är klart. Och den 30 augusti blir vårt kraftprov. 15 kilometer med ett hinder per kilometer. Loppet innehåller militärinspirerade hinder, amerikanska fotbollsspelare och 10'000 Volt!

 

Basketträningen blev inställd idag, men ville inte bli utan träning idag. Kanske en effekt av att vi genomförde anmälan idag till Tough Viking. Så när jag lämnat min dotter på årets sista Regionsläger i basket så tog jag mig en runda i spåret intill. Det blev totalt en runda på 6,91km i en kuperad terräng med mycket stock och sten.

Jag trodde inte att jag höll det tempot jag höll med tanke på den kuperade banan. 4:55 i den kuperade marken och så mycket krafter jag hade kvar när rundan var över är bra tempo.


Efter löparrundan åkte jag till baskethallen för att köra lite egen basketträning. Det var jag och en från herrlaget som var där så vi fick en varsinn korg att öva attacker på. Efter en timme tog jag en snabbdusch för att hinna se lite av min dotters träningspass på Regionslägret. Det är så bra inspirationskällantill hur jag kan lägga upp träningen för mina tjejer.


#ToughViking #Utmaning #Löpning #Träning #Basket

Av Malin de Besche - 27 mars 2014 23:20

Som vanligt får jag inte ihop så mycket steg under dagen med mitt kontorsjobb, trots att jag går lite extravändor till skrivaren. Det är min träning som räddar mig att få upp stegen och idag så fick jag äntligen till ett löppass.


Våren är tillbaka och det verkar som att människor har plockat fram sina "sommarbilar", för det är galet mycket mer bilar än för ett par månader sen. Efter en timmes stillasittande i bilen var jag äntligen hemma. Att sittdansa och sjunga högt i bilen när ingen annan hör ger tyvärr inte så många steg på stegräknaren. Men nu var det fritid och det är då jag passar på. Först lite middag. Chillijärpar med mathavre och grönsaker.

 

Järparna 12st

500g köttfärs

1 ägg

0,5dl chilli

salt

peppar

2 vitlöksklyftor

Jag stekte paprika, stor näve grönkål, 1 hackad chilli och några champinjoner. Sedan rörde jag ner lite koktmatvete och 3 soltorkade tomater och lite av oljan. Serverade detta med en klick turkisk yoghurt.


Basket

När jag ätit åkte jag till baskethallen och hade träning med mina tonårstjejer. Som referat av träningen fick jag att det var den roligaste träningen på länge. De kände att de lärde sig saker, det var lagom svettigt och bara roligt. Det var kul att höra, men jag var lite förvånad då jag körde fokus på försvar som inte alls brukar vara så populärt. Men uppenbart var det kul att lära sig hjälpförsvar.

Efter tjejernas träning hade jag lyckats komma upp i närmare 9 tusen steg så den hade uppenbart aktiverat mig också, trots att jag står mest vid sidan av.


Löpning

När jag kom hem bytte jag om för att ta mig en löparrunda. Mina ben gjorde sig påminda, men det var så pass milt att jag inte hade några problem att fortsätta. Det stramade i smalbenen, tryckte lite i vaden strax under knäväcket och i muskeln som går från höften. Jag tänkte hela tiden på hur jag sprang.

Landa under kroppen

landa på framfoten och tryck ifrån med hälen

kicka ordentligt bakåt

Rak hållning och fram med höften

Jag längtade efter stretchen som skulle göra gott i benmusklerna som hela tiden varnade mig för löpningen.

Jag lyckades hålla ett 5:27 tempo, som gick betydligt fortare den senare delen av löpningen. Jag höll ett väldigt lungt tempo i början. Och vilka krafter jag hade kvar när jag skulle ta mig an mastodontbacken som är i slutet av rundan. Jag tänkte det att jag är nog i ganska bra form ändå. Det har varit många gånger som jag "kommit igång" med löpningen och inte kunnat besegra en sådan backe i den fart jag höll.


När jag kom hem avslutade jag med lite enkel och lättsam styrketräning med egna kroppsvikten. Det var träning för att störka utsida höft som ofta är orskaen till många knäskador som löparknä. Fortsatte med lite mer stretch och yogapositioner. Och så självklart några hämska och härliga övningar med min foamroller. Allt för att få spänningarna i benen att släppa efter.


Nu är det återhämtning och sömn som gäller. Den här dagen slutar med nästan 16 tusen steg. :)

Av Malin de Besche - 26 mars 2014 23:13

I måndags missade jag träningen eftersom att jag satt på klubbens styrelsemöte och igår blev det alldeles för sent när allt bestyr var över. Båda dessa dagar löste jag med en kvällspromenad, vilket är bättre än totalt stillasittande. Men idag blev det äntligen dags för träning.


Som vanligt på onsdagar så hade jag träning med mina tjejer precis innan min egna basketträning. Jag la mycket fokus på försvar då det är just försvar som de ofta brister i försvar.

Först en övning där de fick öva på försteg och ligga över. Sen fick de öva på hur man styr en som attakerar krog. Och så klart den oerhört jobbiga övningen korridorförsvar. Man ska som försvarare placera sig rätt så man styr anfallaren att byta håll och denna får inte gå över linjerna som då går som i en korridor.


Min egna träning körde vi en hel del springa, spel, skott och intervaller med snabba skott. Men som vanligt körde vi snabba fötter i vår agilitystege. När träningen var över kände jag att jag hade fått en rejäl genomkörare i kroppen. Jag åkte på en del stryk, men det är sånt man får tåla när man spelar basket. Skönt att äntligen få upp pulsen lite under 1,5 timmar. Då är det lätt att glömma att det gör ont.

 

Avslutningsvis körde vi något som till synes är ganska simpelt och inte alls så jobbigt, men det är galet jobbit. Norska armhävningar som varvades med vanliga. Vi började med 1 och gick upp till 10.

Man gör en armhävning följt av en norsk som innebär att du sitter på knä, sträcker armarna takt över huvudet och sedan drar ner armbågarna och trycker ihop skulderbladen medan överarmarna fortsätter "peka" uppåt. Därefter 2 armhävningar, 2 norska, 3 vanliga, 3 norska osv till man kommer upp i 10.

När det skulle avverkas 7 stycken vanliga kom mjölksyran och jag gjorde dödssynden att gå ner på knä.

De norska är galet jobbiga och man känner hur mjölksyran sprider sig i armarna och axlarna.


Nu en kopp te innan jag släcker ner för natten,

Av Malin de Besche - 25 mars 2014 22:02

Normalt är jag ganska känslig för att inte få mat i tid. Mest psykologiskt tror jag eftersom att det inte hinner hända så mycket med en om man missar ett mål mat. Men när jag väl kommer på att jag är hungrig så vill jag ha något att äta och det är på en gång.


Jag satt helt inne i mitt arbete när jag upptäckte att det var dags att gå för att komma i tid till den inplanerade konventet. Jag skulle inte hinna laga någon mat, eller ens värma om jag nu hade haft en matlåda hemma. Så jag fick slinka in i matbutiken vid busstationen för att få i mig lite näring. Det blev en Keso med nötter och bär, en apelsinjucie och en banan.

   

Lite kommunala färdmedel var ju riktigt bra för stegsamlingen vilket verkligen behövdes eftersom att det inte blir så mycket steg när man sitter på ett konvent. Konventet var på Stockholm Waterfront och de hade riktigt bra paustugg.

Rostade nötter och grönsaker, raw food bollar och kakor stod på fikabordet. Samt fruktshots, juice och fruktsallad (utan sockerlag).

 

Inte en bulle eller bakelse så långt ögat kunde nå. Efter allt detta var min mage mer än nöjd trots att det "bara" var "fika" och mellis. Kanske lika bra att det inte blev någon "riktig lunch".


Planen var att ta en löparrunda men klockan blev mycket och jag kände att jag inte hade tiden för ombyte och dusch sen så jag tog en promenad istället för att samla steg. Snart 14'000 steg och kvällen är ju inte helt slut än.


#Rawfood #Juice #Fruktsallad #Mellis #Fika

Av Malin de Besche - 24 mars 2014 22:59

Att promenera och vardagsmotion är ett sätt att röra på sig som inte kräver ingen förberedelse inget ombyte eller någon avancerad fysik, men det ger fantastiska resultat på hälsan om du ser till att få tillräckligt av den varan. Det är tanken att få medarbetarna mer aktiva när företag anmäler sina anställda till stegtävlingar. Blir man det då?


När jag registrera mina steg på steg.se och kollar på hur jag ligger till i lagtoppen, hur vårt lag ligger till och hur jag ligger till gentemot övriga tävlande så ligger jag ganska långt ifrån toppen. Min vardagsmotion är kanske inte på topp sedan jag började åka bil till jobbet, men min träning räddar mig och får upp mina steg att komma upp i den sk "må bra nivån".

Det känns ganska hopplöst att försöka ta sig an att nå toppen. Det finns en kalkylator som räknar ut hur mycket mer man måste öka sitt snittsteg för att nå en viss placering. Ska jag komma upp till plats 1 så ska jag ÖKA mitt snittsteg med 58'438 steg/dag. Jag har idag 15'659 steg/dag i snitt. Så för att nå plats 1 måste jag alltså komma över 74000 steg/dag. Helt omöjligt att ta mig från plats 94 till plats 1 av 639 stycken.

Vårt lag ligger på plats 21 av 77 lag.

Så här står det på hemsidan för steg.se där man registrerar sina steg.

 

Men frågan är hur mycket motiverar det när man vet att man inte kommer att nå toppen? Jag inser att det faktiskt är motiverande även för en tävlingsmänniska som jag. Det är som när jag ställer upp i lopp. Jag vet att jag inte kommer först, men jag har mina individuella mål. Det gäller att nå sina egna mål.


Idag hade vi styrelsemöte med basketen och det drog ut på tiden så det blev ingen basketträning för mig idag. Och med min vardagsmotion hade jag inte samlat så himla många steg. Så trots att klockan var 22 så tog jag mig en kvällspromenad på 40 minuter. Så jag kom upp över 10'000 steg. Inte uppe i mitt snittsteg, men jag räddade mig i varje fall till "må bra nivån".

Det hade jag inte gjort om det inte varit stegtävling, det är jag rätt övertygad om. Så visst ger det effekt. Tävlingen motiverar till att röra på sig och se till att få vardagsmotion som är minst lika viktig för hälsan som hård träning.

Men spekulationerna om fuski toppen, de fortsätter... :)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards