Alla inlägg under oktober 2012

Av Malin de Besche - 30 oktober 2012 19:33

Jag har träningsvärk från gårdagens 4 pass och därför fick det bli en lugnare dag idag, med aktiv vila för att optimera återhämtningen. Det blev en liten utflykt till Spanien.


Efter frukosten tog vi tag i ett par gåstavar och promenerade till färjan, en promenad på ca 3 kilometer. Med oss hade vi lite frukt och vatten. Färjan över floden mellan Portugal och Spanien tog inte mer än 10 minuter.

  Bild

Första stopp i Spanien var att besöka en alldeles fantastisk kyrka/katedral. Har aldrig sett så mycket avbildningar av Jesus, Maria, Petrus och de andra från där sagan Bibeln. ;-)

Nästa stopp var Meracado de Abesto, en saluhall med massa godsaker men också en del annat som var svårare att se.     


Det som var desto godare hette Natas. Ett bakverk som de gör på överblivna äggulor när de gör sherry.

 

Lite nötter köpte jag med mig från deras stora utbud.

 

Vi gick förbi en staty som visade sig inte vara en staty. Den lyckades skrämma flera av oss.

   

Vi stannade och åt lite tapas. Sedan tog vi färjan tillbaka till Portugal. Vi gick inte riktigt samma väg hem som vi gick dit. Inte helt avsiktligt men det blev nog ungefär lika långt bara nya saker att se J

 

Nu väntar en gemensam middag med hela resesällskapet på denna Charter. Det sägs att den ska vara finare än Grisfesten ā la Stig Helmer.

Av Malin de Besche - 29 oktober 2012 20:50

Jag hade bestämt mig för att gå igång tidigt idag, så klockan ringde 6:30 för att hinna i tid till Yogan klockan sju. Det tar en stund att vakna till liv, även om jag inte är speciellt morgontrött.


Igår fick vi en Yogamatta i vår godiebag från Friskis & Svettis och Spring Time travel. Den kom till användning idag. Här redo att gå till mitt första Yogapass på resan. (Vill prova allt då det är kanske sista med)

  

Det var ett lugnt Yogapass som var mer fokuserat på lugnet och harmonin än vad Poweryoga är. Man blev liksom lite sådär ”mysig” i kroppen och att ge sig ut på ett Corepass ute när solen lös med sin frånvaro var inte speciellt lockande.
Men jag drog på mig en tröja till och gav mig ut.

 

Fick stressa ut en stund och kom precis. Men som ni ser var det inte bästa semesterväder man kan tänka sig.

 

Jag frös i början, men så snart man fått upp värmen var det lite skönt med vinden och alla moln. Svetten torkade liksom bort och man hann aldrig känna sig riktigt svettig.

Sedan gick jag på ”Funktionell träning-teori” 30 minuter. Det var lite praktik i det men tanken var att man skulle ta det vidare sen till cirkelfysen.
Funktionell träning innebär att varje övning man gör skall blanda in minst 3 leder. Vid knäböj till exempel använder man fotleder, knäleder och höftleder. Det kom inte som någon överraskning att jag inte är så rörlig i mina fotleder. Jag faller lätt framåt vid knäböj eftersom höftleden är rörlig men fotleden är det inte.

Sedan var det hårdkörning med cikelfys. Nio stationer i 50 sekunder per station i tre varv. Det var tungt som sjutton, men skönt att äntligen få ta i så att svetten lackar på riktigt.

Jag har avslutat dagen med ett fjärde pass. Dans Retro, blandande danser från både nu- och dåtid.

Fast det kanske blir lite basket med då sonen önskat spela lite nattbasket. Vi får se vad min kropp orkar med. Det blir lite av en vilodag imorgon med utflykter så det blir inte mycket till pass då. Vi får se.  J

Av Malin de Besche - 28 oktober 2012 21:11

En fullspäckad dag med massor att göra. Hade först planer på att gå igång på en gång med morgonyogan men var alldeles för trött efter resan. Trots att vi ändå fått 2 timmar till godo. Först för att vi rest till en annan tidszon (en timme bakåt) och dels för att det gått över till vintertid, vilket man även gör i den här tidszonen. J

Så istället för att gå på morgonaktiviteterna som började redan kl 7 tog vi igen oss med en extra sovmorgon. Efter frukosten gick vi rundvandring på hotellet och sedan vidare på informationsmötet.

 

Vi fick ett armband så att vi kan gå in i gym och spaavdelning helt gratis och så gick de igenom programmet och alla ledare presenterade sig.

 

Eftersom att jag helst skulle vilja göra ALLT så tyckte jag att det var en god idé att hoppa på ”smörgåsbordspasset” som innebar en mix av olika gruppträningspass. Tack vare det fina vädret flyttade de ut passet på ”plankan” vilket är en platå byggd på stranden för utomhusträning.

 

I det här passet körde de jympa, Core, Flex, dans, Afrodans, Fuego, Ki Balans och Yoga. Tror att det var allt.

Sen var det lunch och vi tog en liten tur på stan. När vi kom tillbaka ville gick jag och dottern och dansade. Riktigt roligt. Då det blåste en hel del så kände man inte förrän efter att man kommit in att man blivit svettig. Väl tillbaka gick vi och badade i utomhuspoolen. Så som barnen längtat. Men det var inte speciellt varmt i poolen då det inte var en uppvärmd pool så det blev bara en halvtimma bad, med lite tävlingssim J

Medan dottern var på Showdans tog jag och sonen en promenad. Därefter gick vi och åt vår middag. De har en speciell restaurang för ”Spring Timetravel resenärer”. Maten var något bättre där än i vanliga restaurangen vi fick äta i igår då vi kom till hotellet när STT-restaurangen stängt. Men det är inte för matens skull som man gör den här resan. Pasta, pommes frites och ris som tillbehör och sedan mindre bra tillrätt kött, fisk och fågel. Salladen och grönsakerna är helt ok, men som sagt, i övrigt ingen hälsoresa gällande maten. :P  

Imorgon ska jag försöka få till en tidig start, med Yoga som kickstart på dagen.

Av Malin de Besche - 27 oktober 2012 01:30

Tvätta, tumla, packa och lite städning. Ja det är en hel del som måste fixas innan man åker iväg på semester. Med tanke på all träning så måste jag se till att packa massa träningskläder för flera olika typer av träning.


ResväskaMen jag måste ju spara lite plats för shopping med. Det får inte bli för fullt. Men jag är expert på att packa lite för mycket. Jag försöker jämt täcka alla tänkbara händelser.


Imorgon ska jag ordna med skjuts till Arlanda och sedan hemtransporten. Måste komma ihåg att avbeställa DN och sätta upp en skylt "Ingen reklam tack!"


Har alltid lite resfeber innan jag ska åka. Men det brukar lugna sig en aning när jag tänker på hur underbart jag kommer att få det på resan.

Det är första gången som jag åker på den här typen av resa och förväntningarna är höga. Jag ska försöka få till en stunds bloggande varje dag där jag berättar om min resa.


Hoppas M och O tar väl hand om mitt hem under tiden :)

Av Malin de Besche - 25 oktober 2012 22:12

Sitter och spanar in programmet som jag ska har tillgång till under nästa vecka. Ett fullspäckat schema med massa spännande träningsformer att prova på. Jag är så förväntansfull inför min resa till Portugal.


Den här typen av semester passar mig, då jag inte är sådan person som bara vill ligga och steka. Jag vill ha aktiv semester.

Vi kommer ett komma till hotellet ganska sent på lördagskvällen så det blir bara att installera sig på rummet och sen köra igång söndagmorgon.

Hela dagarna kan man delta i pass som Yoga, Core, dans, Fuego, Cirkelfys, Afrodans, Step mm.   


På kvällarna kommer det att vara föreläsningar om funktionell tärning och kost.

 

Sen kommer vi att ha tillgång till gymmet och relaxrum hela dagen.

Men sen kommer det ju även att vara en helt vanlig semester också på Algarves kust.

Så lite sol bad och utflykter kommer vi också att hinna med   


Tack M och O för att ni tar hand om mitt hem under tiden jag jobbar på att blir fit och samlar D-vitamin.

Av Malin de Besche - 23 oktober 2012 21:35

Har varit så sjukt trött på jobbet idag. Det var som om någon släppt ut all energi. Det var svårt att hålla ögonen öppna när jag satt på bussen hem. Men när jag gått från busshållplatsen och hem kvicknade jag till ingen.

Skyndade till baskethallen för att hålla i träning med mina tjejer.

Härligt vilken energi det ger när man ser glädjen, framstegen och hur de kämpat genom hela träningen.


Idag körde vi en hel del dribblingsövningar. Uppvärmningen handlar om mycket knäträning för att de ska få starka knän och slippa alla dessa knäskador som ofta drabbar tjejer som kör basket.

Men jag kunde ju inte låta blir att få in lite fys. De fick köra motorn (små stamp med börjada knän så snabbt som möjligt). På min signal fick de göra en burpee, springa upp till halva plan, tillbakaoch sen motorn igen. Nästa gång på min signal fick de köra 2 burpees, springa upp till halva plan och tillbaka för att ställa sig i motorn igen. Gångerna där på blev 3 burpees, 4 burpees, 3 burpees, 2 purpees och till sist 1 burpee.

Avslutade träningen med lite match.


Sen åkte jag hem och fixade lite mat. Köttfärs, men en massa kryddor och de grönsaker jag hittade i kylen. Blandande detta sedan med lite kokt ris. Snabbt enkelt och gott.

Därefter liten promenad med sonen. Dags att sova snart. Måste vara piggare på jobbet.

Av Malin de Besche - 22 oktober 2012 22:58

Jag är tillbaka och jag känner mig stark! Det känndes skönt att få köra en träning igen efter en tids förkylning. Vi började träningen med en övning som innebär skott och lite springa. Den går ut på att man skjuter från ett visst antal positioner till dess att man satt ett visst antal. Varje gång man missar får man springa en en planlängd och varje gång Basketbollman missar att ta returen innan bollen träffar golvet får man springa en till. Dvs om man både missar skottet och returen får man springa till andra sidan planen och tillbaka. Vid miss av antingen elle så springer man till halva plan och tillbaka.

Nu valde vi att tuffa till den här övningen genom att göra 5 burpees vid andra änden av planen innan man springer tillbaka och 3 burpees varje gång man skulle springa upp till helplan.

Man blev bara tröttare och tröttare för varje gång så skotten gick allt sämre. Tappade räkningen totalt. Kan inte alls säga hur många burpees jag gjorde. Men många blev det och trött blev jag. Känns skönt att bli så trött på träning. Saknade dock coachen idag som tyvärr inte kunde komma. Jag behöver ha någon som peppar när jag börjar bli trött


Men som sagt det känns skönt att äntligen vara på gång. På lördag bär det av till Portugal på träningsresa. Ska bli såååå kul. Härligt med ett nytt äventyr och ett nytt sätt att resa. Jag älskar ju aktiva semestrar så jag tror absolut att detta kommer att passa mig. Hoppas bara att barnen tycker detsamma :)

   

Av Malin de Besche - 21 oktober 2012 21:46

Efter frukosten idag åkte jag till Farstahallen för att coacha mina tjejer i deras första match för säsongen. Tog det lungt , var ute i god tid. Precis innan jag klev in genom entrén kom jag på att jag glömt matchkläderna. Det var bara att rusa tillbaka till bilen och gasa hem för att hämta dem.

Två matcher senare åkte jag förbi Kvick kök och kollade av lite priser och hur jag skulle kunna uppdatera mitt kök och bättra på förvaringen, så nu måste jag ta och mäta lite grann.


Sedan vidare för att hämta upp dottern som varit på hajk. När jag kom hem kom min pappa förbi för att hjälpa mig med lite skåp. Jag ställde mig och rensade lite hängrännor då det hade börjat svämma över.

Lillebror kom förbi med sin familj. Medan han hjälpte pappa med skåpen röjde hans barn duktigt. Galet skönt att mina barn vuxit upp känner jag. Man är helt slut. Storasyster dök upp med 2 av sina döttrar så det var fullt hus.

Ganska mör efter att ha haft konstant besök när jag varit hemmavid sedan i fredagskväll.


casava, cassawaNär de flesta åkt hem började jag laga mat. Det var dags att tillaga Cassavan som jag köpt tidigare vid en storhandling. Lite smått nervöst då den ska vara giftig som rå.

Skalade den och skar den i grova bitar och kokade i lättsaltat vatten i 25 minuter.

Under tiden stekte jag 500g kycklingfilé med lite champinjoner.

Hällde av vattet som cassavan kokat i och hällde ner i stekpannan till kycklingen. Hällde på 3dl matlagningsgrädde och 1tsk buljong, saltade och pepprade och lät det koka ihop.

Skar en röd paprika i bitar och lät det bli varmt.

Det blev som en stuvning av alltihop. Detta serverade jag med lite sallad.

 

Inte helt snygg bild då jag redan hade börjat äta när jag kom på att jag skulle ta en bild.   

Cassavan var ganska god. Det smakade som en degig potatis. Vet inte om det beror på hur jag tillagade den eller om den alltid blir litet "degig".

Den gick hem hos min 16 åriga son, men inte lika positiv var min 12 åriga dotter. Men allt gick åt i varje fall, och jag känner mig nöjd med att ha provat ytterligare en ny grönsak.


Om en vecka kommer vi att åka iväg på en träningsresa till Portugal. När jag är utomlands vill jag gärna prova på inhämsk mat. Vad är typiskt portugisiskt?

Hoppas bara min dotters pass hinner bli klart innan lördag.   

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22 23
24
25
26
27 28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards