Alla inlägg under april 2014

Av Malin de Besche - 29 april 2014 23:11

När det är dags för möte på jobbet brukar vi lägga det strax före arbetstid och då passar vi på att äta lite frukost tillsammans. Detta hade jag totalt glömt bort i morse när jag började plocka fram frukost, trots att jag klivit upp extra tidigt för att just hinna till frukostmötet.


När jag precis hade hällt upp en smoothie så kom jag på att vi skulle få frukost på jobbet. Så jag hällde över den i en termos och tog med till jobbet. Tänke att det kunde vara ett bra komplment istället då.

Min smoothie innehöll:

1 banan

2dl sojamjölk

1dl frysta blåbär

1 tsk kakaopulver

1 tsk Baobab


På jobbet hade man dukat upp med ännu mer läckerheter.

 

Av Malin de Besche - 28 april 2014 23:05

Jag börjar sakta men säkert bli mer och mer miljömedveten och gör fler klimatsmarta val än vad jag någonsin gjort tidigare. Säger jag som kör bil till jobbet. Men man måste få ihop vardagen också. Så då får man vara bättre på andra områden.


Att ta tillvara på all mat och inte slänga något i onödan är ett sätt att tänka på miljön. Man löser det inte med att äta sig övermätt, utan att ta tillvara på det som blir över.  Just det här området är ganska enkelt för mig då jag är uppvuxen med en mamma som tog hand om alla rester och gjorde alltid något nytt på det som blev över. Man har lärt sig att koka soppa på en spik.

För ett par dagar sen blev det köttfärssås över, men alldeles för lite för att koka lite pasta till. Dessutom är det ju roligare om man kan hitta på något nytt. Så idag när det var dags för min singelmiddag, blandade jag ner 2 hackade champinjoner i köttfärsen och skar ut kärnhuset ur en paprika och skar av en tunn slice i botten för att paprikan skulle kunna stå och så hade jag ner köttfärsröran iden. Lite ost på och in i ugnen till det tog färg.

 

En tredje delad champinjon fick följa med i ugnen.

Lite sallad med avocado och tomat samt några skvättar lime och salladskrydda. MUMS!


Sen åkte jag iväg till basketträningen. Det var en liknande träning som i fredags, men en aning lägre tempo. Det var lättare att hålla högt tempo när vi var färre. Men jag var härligt trött efter träningen.

Av Malin de Besche - 27 april 2014 23:13

Den här dagen har mest handlat om förberedelse. Hela dagen har jag åkt runt för att införskaffa det vi ska ha på oss på begravningen. Sedan klämde jag in en liten löptur innan jag åkte ner till mormor för att få klart det sista inför brgravningen.


Det är en hel vetenskap det här med kostymer och hur de ska sitta. Det var inte bara att slinka in. Men jag tror att det blev bra tillslut. Det är inte helt kul att springa i affärer när det är så fantastiskt väder ute som det varit idag. Så jag kände att jag var tvungen att ta mig en liten löparrunda i solskenet innan jag skulle vidare till mormor.


Det var så skönt att andas frisk luft, få solens strålar i ansiktet och benen rörde sig lätt trots att jag har lite träningsvärk. Det blev en runda på totalt 5,5 kilometer och jag höll 5 minuters tempo. Och det var behagligt tempo. Snart ska jag påbörja mitt löparprogram som ska utmana mig och inte bara ge "skön löpning".


Medan vi satt hemma hos mormor, min syster och jag, och gick igenom programmet och bildspel pratade vi om synen. Jag är så himla glad att jag har sådan pass god syn trots att båda mina syskon har synfel och även flera andra i släkten. Har jag tur så klarar jag mig många år till utan något synfel.

Många upptäcker ju att de har synfel pga huvudvärk, trötthet eller liknande. Men jag har inte allt för länge sen kollat synen och den är utmärkt.


Funderade då på hur man skyddar sina ögon och förlänger den problemfria synen. All skärmtid är en av de stora bovarna till att man får problem med synen. Kom då på att jag hört att det beror på att ögonen anpassar sig till att kolla på något nära och inte så mycket i horisonen. Därför ska man titta bort från skärmen lite då och då och passa på att titta på något långt bort, för att ögonen ska behålla spänstigheten och klara av att anpassa sig till att titta både nära och långt bort. Det låter ju rimligt.

Med andra ord så finns det ju ytterligare en fördel med löpningen. Då tittar man ju bort i horisonten eftersom att man gärna vill se målet, speciellt när det känns motigt.

Tydligen skall man skydda ögonen från solen också för att undvika gråstarr.

 

Därför ska jag:

Använde solglasögon

Fortsätta med löpningen

Titta upp från datorn med jämna mellanrum och kolla så långt bort jag bara kan.


Av Malin de Besche - 26 april 2014 21:11

Nu duggar invigningarna tätt. Igår invigning av gymmet på jobbet och idag var det invigning på Nyvana Jarlaplanskliniken. Även detta för välbefinnandet fast detta handlar mer om återhämtning istället för härligt svettigt slit.

 

Nyvana drivs numer av Björlings Massageakademi och detta skulle firas med en liten invigningsfest. När vi klev innanför dörrarna blev vi bjudna på ett glas bubbel och vi fick gå runt och se oss om i den mysiga lokalen. Ganska snart började programmet och första punkten var Make up artisten Nidia som gav tips på hur man med enkla knep kunde få till en snygg make up och hur man ska dölja, framhäva eller tona ner.

Något som var helt nytt för mig var att man ska göra rent sina "verktyg" en gång i veckan, även maskaraborsten. Visst gör jag rent mina penslar, men inte så ofta.

När hon var klar med sin demonstration fick man ställa sig på kö för att få personliga tips och även bli sminkad. Under tiden dukades det upp en italiens buffé. Riktigt gott!

 

Samtidigt började nästa demostration. Det var Katarina som berättade om örter och oljors positiva inverkan på oss. Hon gick igenom sitt sortiment av Me Amina, vad de innehåller och hur de påverkar oss.

 

Sedan var det min tur att få bli sminkad och få lite tips. Jag bad om en festsminkning. Det var så skönt att få bli lite ompysslad. Nästan så att man somnade.

   

Medan jag satt där och njöt pågick en session av Mindfulness. Jag lyssnade lite halft på medan Pia pratade om vad Mindfulness är. 

 


Detta blev slutresultatet.


Medan jag väntade på att få mina massage spanade jag in oljorna och  fastande för 2 stycken. Aroma Organic Moisurizing Face oil (den lilla) som är antiflamatorisk och som återfuktar och skyddar huden. Samt Aroma Organic Lavender Body Oil, en fuktighetsgivande olja som verkar lugnande och rogivande.

 


På detta blev det lite massage. Jag och min fina vän Ulrika gick sedan vidare för lite mys på stan. En skön och avkopplande dag.

Av Malin de Besche - 25 april 2014 22:35

Som jag skrivit tidigare så måste jag få en lite push för att kunna ta i och att jag inte känt mig helt utmattad på basketträning på länge. Idag blev det ändring på det. Idag blev det väldigt mycket springa med väldigt lite vila på basketträningen.


Idag hade jag förberett basketväskan så att jag kunde stanna kvar längre på jobbet nu när det var invigning tidigare på dagen av vår nya gym. Därför åkte jag direkt till hallen.

Vi började lungt med lite jogg och lite skott med tillhörande löplängder då vi inte nådde uppsatta mål vår coach har för oss (att sätta 80% av straffarna).


Men sen kom övningen som satte pulsen i rusning och gjorde benen till spagetti. Vi var endast 4 på träningen så våra tränare körde med oss när vi körde 3 mot 3 på helplan.

Vi körde matcher i set där ett set var 3 matcher och varje match gick till 3 poäng (gjorda mål).

Om man var den avslutande anfallaren, dvs satte bollen eller hade ut den så skulle man springa längst ner i hörnan på planen innan man fick springa ikapp och spela försvar.

Det gjorde att man fick springa konstant i fullt tempo i varje matchdel. Jag gjorde många avslut (dock allt för många missar) så idag fick jag min efterlängtade utmattning.

 


Att springa fram och tillbaka över planen var det enklaste. Det svåraste var att få musklerna att göra som man ville när man sprungit ikapp och måste göra de snabba och tvära vändningarna och slida med, styra anfallet åt rätt håll och placera sig rätt i rätt sekund.

Vi vann ett varsitt set och en sista match fick bli avgörande som vi tyvärr förlorade med en poäng.


Efter 40 minuters konstant springande i intervallfart kände jag att det är verkligen dags att köpa nya basketskor. Fötterna är helt slut och mina knän fick tåla lite väl mycket stötar idag.


Men idag kändes det som att jag förtjänade min dusch mer än väl.

Av Malin de Besche - 25 april 2014 16:29

Jag har ju inte kunnat hålla mig och har redan kämpat mig igenom 2 pass i vårt nya gym på jobbet. Men idag var det dags att introducera hela kontoret för vårt jättefina gym. Idag var det invigning och självklart var det Jessika som höll i lådan.


Istället för den traditionella fredagsfikan med bullar och kakor hade vi invigning av gymmet nere i källaren. När man har invigning av ett gym som uppmanar till en sundare livsstil kan man ju inte bjuda på bullar, utan istället blev det en fräsch fruktsallad som var kryddad med kanel och anis med nötter, russin och kesella som tillbehör.

 

Det var bra uppslutning och många nyfikna hade letat sig ner i källarlokalen. Här fick man titta på omklädningsrummen, duscharna, bastun och självklart själva träningslokalen.


Inne i träningslokalen berättade Jessika om hur det funkar och lite ordningsregler för att vi ska behålla vårt nyrenoverade gym fräscht. Hon berättade också att hon kommer att hålla 2 klasser i veckan med cirkelträning som man får boka upp sig på.

 

Hon har även lagt ner lite olika träningsDVD:er så att man köra egen träning och ändå få lite instruktionshjälp.


Första tisdagen som är för tjejer blev snabbt fullbokad och torsdagen som är blandad grupp var det bara några få kvar när jag hjälpte till att plocka ihop. Intresset är hittills mycket större bland tjejerna än bland killarna. Kanske ändrar det sig med tiden, men nu är det tjejerna som regerar.


Det syns inte på bilden men vi är faktiskt 50/50 på kontoret, men som sagt, tjejerna var lite mer framåt idag.

Av Malin de Besche - 24 april 2014 21:39

Idag kändes det mycket bättre trots att jag inte fick en fullgod sömn. Därför packade jag både basketväskan och gymväskan när jag drog till jobbet. Jag skulle få omgång nummer 2 av uppbynaden av min Vikingakropp.


I morse kände jag mig en aning tung. Både för träningsvärken från i tisdags och för känning av en begynnande förkylning. Men allt det där blev bara bättre och bättre under dagen och efter lunch var allt detta glömt. Förutom magmusklerna som gjorde sig påminda varje gång jag skrattade, vilket sker ofta på mitt jogg. :)


När jag var klar för dagen väntade Jessika på mig nere i gymmet och hon hade ett cirkelpass redo för oss. Idag skulle hon träna med mig. Vi jobbade 40 sekunder på varje station som var 8 till antalet och vi körde 3 varv.

Station 1: Cross trainer (till min fasa, inte alls favorit, men det gick bra)

Station 2: Sittandes med medicinboll framför, ner på rygg och "dutta" bollen i golvet över huvudet och upp igen.

Station 3: TRX - Drog vi oss upp och sedan sträckte ut armarna ut åt sidorna och tillbaka ner

Station 4: Kettlebell - Sving

Station 5: Burpees

Station 6: Boxa på boxningssäcken

Station 7: Hakdrag med axelpress (Dra upp stång mot hakan och sedan pressa upp över huvudet)

Station 8: Händer på bänk medan man hoppar över fram och tillbaka med fötterna. (Bänken nedan var den vi  använde)

När cirkeln var över körde vi 3 övningar i 3 varv. De 2 första övningarna görs i par.

Övning 1: Benpress 15st. En pressar, den andra håller emot


Övning 2: Armhävning mitt emot varandra med klapp, 15 st. Du klappar din kompis hand diagonalt. Varannan hand.

Övning 3: Situps 30 varv 1, 25 varv 2 och 20 varv 3


Skönt att vara klar med pass 2

 

Jag var totalt slut efter våra 40 minuters träning. Även Jessika var trött såg det ut som. ;-)

 


Efter passet åkte jag direkt till tjejernas basketträning gav dom vad de tålde. Vi kommer ju inte att ha någon basketträning på Valborg, därför fick de i uppgift att springa minst 2 kilometer innan 1 maj, när vi kör nästa gång.

Av Malin de Besche - 23 april 2014 21:52

Gårdagen gav mig en rejäl omgång men ändå har jag klarat mig ganska bra från träningsvärk, fram till nu ikväll. Nu kan jag känna av i triceps, vader och lite i magen. Men det är inte det som fått mig att känna mig slagen.


Jag har hittills i år klarat mig väldigt bra från sjukdomar. Det värsta som hänt mig är min massiva migrän jag hade förra veckan. Men nu har jag en nästanförkylning. Kanske har jag börjat reagera mot pollen, kanske är det sömnbrist. Eller så har jag några milda bacilusker som inte riktigt bryter ut.


Oavsett så tror jag att min kropp mår bra av en liten vilodag idag och borde ge mig själv lite extra sömn. Hade så svårt att somna igår. Därför bestämde jag mig för att hoppa min egna basketträning idag, våra tränare hade ändå egen match med herrlaget och utan tränare blir det mindre intensitet. Så efter tjejernas träning plockade jag ihop och åkte hem.


Jag hoppas på att en god natts sömn ska driva ut vad jag nu har i kroppen, eller vad som nu orsakar olustkänslan. Med lite planering och lite tur tänkte jag att jag skulle få till en ny omgång med Jessika imorgon igen innan tjejernas träning.


God natt!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards