Alla inlägg under juni 2014

Av Malin de Besche - 30 juni 2014 22:57

Triggerpunkterna fortsätter att sitta där de sitter och det gör det svårt att utföra den träning jag önskar och löpningen är bara att utesluta. Men det hindara mig inte att få mina tjejer att svettas ordentligt, medan jag själv inter en något lungare egen träning.


En jobbig trafik idag gjorde att jag kom några minuter sent till tjejernas träning, men det gör inget. Tränar man intensivt behövs inte en hel timme. Återigen fick de värma upp med lite löpning. Sedan ställde jag upp dom 2 och 2 på 2 stationer som de fick köra i 60 sekunder och sedan byta med varann. De varvade dessa 2 stationer till dess att de kört båda stationerna 3 gånger.

Station 1: Böja på ben och nudda marken med medicinboll, föra den upp över huvudet för att sedan föra den till bröshöjd och passa bollen. Den andra personen gör sedan samma sak. Bollen passas under 60 sekunder.

 

Station 2: En fot bredvid händerna i ett hopp byta plats på fötterna i tempo fram och tillbaka.

 

Snabba sprinter mellan stationerna


Sedan satte jag upp 2 nya stationer som de skulle utföra i 40 sekunder innan byte och där de skulle gå björngång mellan stationerna så snabbt som möjligt. De körde 3 gånger per station.

Station 1: Hoppa jämfota över en boll utan att sära på fötterna (ingen bockhoppning) i snabbt tempo fram och tillbaka.

 

Station 2: Armhävningar på knäna


Avslutningsvis körde vi lite parövningar.

De fick rida på varann mellan 2 punkter. De sprang varannan sträcka och skulle se till att springa 3 var.

Därefter en boxövning men med klapp. 30 sekunder innan byte. De körde rollerna varannan gång till de gjort 3 var.

Klapp, klapp, ducka, ducka i högt tempo

 


De fick avsluta med en magövnign och lite sprinter. Totalt 50 minuters träning.


Sedan åkte jag till egen basketträning. Där körde jag agilitystegen som gick hyfsat bra med mitt ömma ben.

Sedan en massa skottövningar och det gick utmärkt. Jag fick köra armhävningar istället för löpning när jag inte nådde målen.

Det som däremot förvånade mig var att det gick så bra att köra 3 mot 2 på halvplan, trots att det var ganska snabba förflyttningar. Men  jag tod det ändå ganska lungt.


Imorgon är det massage som jag hoppas ska göra underverk. Vill verkligen komma igång med löpningen igen.


#Träning #Sommarträning #Fysträning #Basket #Stationsträning

Av Malin de Besche - 29 juni 2014 21:15

Jag har ofta hört massörer och andra som kan lite om kroppen och dess muskler prata om triggerpunkter. Men har aldrig riktigt förstått vad det är, mer än att de vill trycka på dom och att det gör fruktansvärt ont men gör gott.


Sökte därför lite för att få lite info.En muskel består av muskelfibrer som reglerar muskelns elasticitet. När muskeln utsätts för trauma eller felanvändning uppstår så kallade triggerpunkter. Triggerpunkter kan definieras som en liten knöl eller ett lättretligt område i ett spänt band av muskelfibrer.

Den orsakar en stark sammandragning i muskeln vilket gör att muskeln förkortas. Därigenom bildas nya triggerpunkter vid muskelfästena och även omliggande vävnad blir påverkad så att triggerpunkter kan bildas i fler muskler. Triggerpunkterna gör musklerna stela och försvagade och hindrar näringsämnen från att fritt transporteras genom kroppen samt försvårar blodcirkulationen.

  • Den är tydligt kännbar, antingen som en ärta, ett nålhuvud eller en bit halvkokt spaghetti
  • Den utmärker sig genom att vara ytterst öm när man trycker på den
  • Den kan vara akut eller ligga latent i många år
  • Den orsakar en referenssmärta till områden som ligger en bit ifrån själva knutan (t.ex. kan ont i fingrarna bero på tiggerpunkter i underarmen)

När en triggerpunkt blir aktiverad, utlöser den ett smärtmönster – ibland långt ifrån själva triggerpunkten. Varje smärtmönster är specifikt för varje enskild triggerpunkt. Det kan finnas hundratals triggerpunkter spridda över hela kroppen. Det märkliga är att varje smärtmönster har visat sig vara detsamma för så gott som alla människor.


Min värk i benet kan bero på djupa knäböjningar kunde jag läsa och att jag ska undvika dessa och massera muskeln både före och efter träning, samt stretcha regelbundet.


För att behandla sig själv rekomenderas foamroller och se till att rulla längs hela sidan med korta kraftiga drag över punkterna till de ger med sig. Sagt och gjort, det var vad jag gjorde idag.

 

Det gör så galet ont att rulla såhär och jag pallar inte att göra det för länge. Det gör för ont helt enkelt. Så jag måste göra det i omgångar. Ja, lite klen är jag, i varje fall när det kommer till smärta.


Och på tisdag kommer jag att få min efterlängtade massage. Det behövs så jag kan komma igång med löpningen igen. Kan vara så att jag måste överge basketträningen imorgon. Vi får se.


Av Malin de Besche - 28 juni 2014 22:32

Igår var jag och några av mina fantastiska vänner ute och käkade och festade för att fira min födelsedag som var för ett par veckor sen. Ingen träning alltså, men himla massa dans. :)

 


Idag blev det inte någon dans. Snarare soffläge.

  


Av Malin de Besche - 26 juni 2014 21:59

Sätesmuskeln mår inte alls bra. Innan jag somnade rullade jag på min foam role och så placerade jag en tennisboll på lite väl valda punkter. Även under arbetsdagen såg jag till att trycka på dessa punkter. Det blev bättre, men inte tillräckligt bra för träningspass. Som tur var så var det tjejerna och inte jag som skull svettas idag.


Hela dagen hade jag en hantel på kontorsstolen för att komma åt de ömma punkterna. Det gjorde gott och blev mycket bättre. När jag kom hem drog jag på mig löparkläderna för jag tänkte att jag kunde springa med tjejerna under deras första sommarträning, eller springa lite efter deras pass. Men tjejerna fick löpning som uppvärmning medan jag förberedde för cirkefysen för dom.

Jag hade byggt upp 8 stationer som de skulle köra i 45 sekunder och sedan förflytta sig till nästa på 15 sekunder.

De körde två varv.


Station 1: Jämfotahopp med djupa knäböj - Framåt och bakåt

 


Station 2: Från stående till sittande ner på rygg, boll över huvudet och sedan upp till stående igen med axelpress. 5kg medicinboll.

 


Station 3: Fötterna på pilatesbollen med höften högt och rulla in boll underkropp.

 


Station 4: Höftlyft med fötter på basketboll.

 


Station 5: Plankan med indrag och sträck diagonalt. 3 reps innan byte

 


Station 6: Utfallssteg med vikt

 


Station 7: Planka med rotation

 


Station 8: Mountain climp (Dra upp varannat knä underkroppen så snabt som möjligt)

 


När stationerna var klara körde vi lite parövningar.

  • En håller emot i höfterna när den andra springer - 3 gånger var
  • presskamp (motsats till dragkamp)
  • Knäkull (Man samlar poäng genom att slå på insida av knän

Jag fick köra med en av tjejerna i parövningarna och det kändes inte alls bra. Speciellt första övningen. Cirkelfysen var inga problem.

Därför blev det ingen löpning för min del. Men jag joggade ner till affären för att köpa glass bara för att samla lite poäng till jordenrunt. Det blev totalt 1,6km men det kändes inte alls bra. Så jag måste nog vila lite och hålla mig till min foam role till det blivit bra.


#Träning #JordenRuntPå80dagar #Cirkelfys #träningssmärta

Av Malin de Besche - 25 juni 2014 23:03

Idag jobbade jag hemma, vilket gav mig lite extra tid för att peta in en löparrunda. Jag behöver samla på mig lite kilometer nu när jag ska ta mig jorden runt, och jag ligger efter farthållaren. Det är inte helt lätt när man tränar annat än löpning när man ska delta i sådan här tävling, som idag var det basketträning.


Idag kom en kollega för att kolla på min uteplats för att hjälpa mig med vad jag kan göra åt den. Jag fick lite tips och råd som jag nu ska börja fundera lite över.

När min arbetstid var slut passade jag på att ta en löparrunda. Jag bestämde mig för att det skulle bli en lugn runda då jag kände av sätesmuskeln (Gluteus eller piriformis, är inte säker på vilken). Jag kunde känna av den bara av att gå. Så det var inte helt lätt att börja jogga. Men jag tänkte att det skulle kännas bättre när jag blev uppvärmd.

När jag sprang i nerförsbacke kändes det bra, men plant och uppför bkev inte bra på hela rundan. Så jag tänkte att jag bara skulle se till att överleva rundan.

När jag kom hem packade jag basketväskan och lagade middag. Panerad rödspetta potatis och en riktigt god yoghurtsås.

 

Såsen är gjord på:

1,5-2dl turkisk yoghurt

1 rödlök, finhackad

1 msk kapris

Salt och svartpeppar


Det var inte helt lätt att genomföra basketträningen. Men jag var med på det mesta, men kunde inte ta i vid löpningen. Gjorde armhävningar istället.

Jag nästan haltade från basketträningen. Så när jag kom hem la jag mig på mage på golvet och min dotter fick gå på mig. Jag bad henne att gå på låren och upp på rumpan. Det gjorde gott, jag kunde plötsligt gå ordentligt. Jag hoppas att det fortsätter så. Annars får jag be henne om en promenad till.

Jag längtar verkligen till min timmes massage.

Av Malin de Besche - 24 juni 2014 22:26

Jag hade planerat min vecka så bra, med träning, återhämtning och mat. Den planen sprack rätt årt kan man säga. Ett missförstånd, miss i kalkuleringen av tiden, din tidsoptimist jag är och lite otur på det gjorde att det inte riktigt blev som jag tänkt mig.


I går morse hade det plingat till i min telefon när sms:et kom. Jag upptäckte det fört till kvällen dock av någon anledning. Där stod det att jag var välkommen på massage 16:30. Klockan var nu 18:30. Jag tackade så mycket för det och skickade iväg. I samma veva som jag klickade på sänd såg jag att sms:et hade skickats på morgonen och att det faktiskt inte stod någon dag. Det visade sig bara att vi missuppfattat varandra om vilken dag som jag skulle komma och få massage. Så den planerade massagen idag, blev alltså inte av.

Miss nummer 1 (men bokade om en ny tid)


Min mamma ringde och ville ha hjälp med sin dator. Tänkte att jag hinner nog med min löparrunda om mamma bjuder på middag. Så jag tog mig hem till henne och började mecka dator medan hon lagade mat.

Det såg ut som att jag skulle bli klar ganska snabbt och vi satte oss och åt. Sedan visade det sig att hon fått virus. Fixandet av dator tog lite längre tid än planerat och kom hem alldeles för sent för en löparrunda.

Miss nummer 2 (Nu har jag lite mer att springa ikapp i min resa runt jorden)


Min sommarpresent från jobbet kom ganska lägligt. En bok som jag varit inne på att skaffa tidigare.

 

Det blir alltid som man tänkte sig - Olof Röhlander


Jag måste peta in lite löpning imorgon nu om jag inte ska komma allt för långt efter i resan runt jorden.

Av Malin de Besche - 23 juni 2014 22:54

Dagens väder satte stopp för vår tur till Karlberg men vi körde ett pass i gymet istället. Vädret satte också stopp för tjejernas fyspass idag. Det var tur på sätt och vis då jag fick lite extra tid och hann få i mig lite mat innan nästa träningspass.


Min tuffa kollega slutar en timme före mig och hade redan kört 45 minuters löpning på bandet när jag kom ner för att se vad hon hade för överaskning till mig. I 50 minuter körde vi ett boxpass. Satan i gatan vad det var jobbigt.

Tekniken sitter inte helt på plats än, så när den är där kommer jag kunna köra på ännu mer. Men jag kan lova att jag blev rejält trätt idag.

Jag boxade och hon sparrade i ett konstant tempo. Raka slag, hook slag, höga slag, upper cuts, knä kick, kick, snabba låga sparkar.

 

Vi körde en serie slag och kickar för att köra lite ben och magövningar. Tuffast var nog knäböj mellan varje kick. Sista 10 minutrarna körde vi intervaller. Jag på löpbandet och Jessika på cykel.

Svetten rann ordentligt över hela kroppen.


Sedan åkta jag hem och käkade lite middag innan det var dags att bege mig till nästa pass. Till damträningen hade jag med mig två tjejer från min trupp. Det var ett ganska lungt pass men de hade det jobbigt att hänga med konditionsmässigt. Det blir en bra utmaning för dom i sommar.

Det blev inte det fyspass som jag trott, utan det blev mer basket, med mycket skott.

En timme var ganska lagom idag. Kroppen är slut, men det gav inte så många poäng på min resa runt jorden. Det får jag ta igen senare i veckan när jag planerat in löpning.

Av Malin de Besche - 22 juni 2014 21:33

Igår kände jag att det var dags för en vilodag. Så med larmet avstängt sov jag längre än vad jag gjort på väldigt länge. Med vilodag får man chans att lägga in annat som planering och förberedelse av kommande vecka.

 

Klockan var över 11 när jag vaknade vilket verkligen hör till ovanligheterna. Jag gjorde därför smoothie till mig och mina tonåringar till sjusovare.

Banan

Mandelmjölk

Hallon

Baobabpulver

Kokosolja

Hampafrön

 

Sedan blev det den där städningen som jag inte alls ser fram emot. Ser bara fram mot resultatet. 

Eftersom att det blev så sen frukost, hoppade jag över lunchen och käkade något tidigare middag istället. Planen var att grilla, men dagens väder med sol och regn om vart annat gjorde att jag gav upp den tanken och "grillade" i ugnen istället. Grillad kycklingfilé med min favoritpotatis, tzatziki och lite sallad.

 

Frågan är om vädret sätter stopp för planeringen av ett pass i Karlbergs hinderbana.  Väderprognosen ser inte ut att gå min väg. Väder brukar inte sätta stopp för mig, men när det kommer till hinder som blir hala och och behöva kräla i lera så känns det sådär.

Så för att planera för den kommande träningsveckan har jag tvättat träningskläder, planerat min löpning och min gymtid. 

Måndag: Karlberg/gym (Beroende på väder) + Basket

Tisdag: Massage + Lättare löpning

Onsdag: Gym + Basket

Torsdag: Gym + Löpning

Fredag: Vila

Lördag: Karlberg/Löpning (Beroende på väder)

Söndag: Löpning


I detta ska jag också få in tjejernas sommarträning som vi ska köra 2 gånger i veckan under sommarn. Det går med lite planering av dagarna. 



Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards