Alla inlägg under maj 2015

Av Malin de Besche - 31 maj 2015 08:34

Jag vet egentligen inte vart dagen tog vägen igår. Jag tog förvisso en lång sovmorgon, och sen drog timmarna bara iväg. Jag höll på att fixa lite hemma och plötsligt var det kväll. Jag kände att jag behövde röra på mig och jag kom på att det var dags att gå/springa och det med min träningsvärk.


Trots att jag höll på att fixa hemma, tvätta och städa hela dagen igår så känns det nästan som jag inte gjort någonting och då har många timmar bara flygit iväg.

Jag vaknade till liv vid 10 på morgonen och åt alltså frukost nästan vid lunchtid. Ja och lunchen den intogs vid halv tre. Så man kan säga att inget var enligt den vanliga rutinen igår.


När klockan hade hunnit bli halv åtta på kvällen kände jag att jag var tvungen att göra något som skulle få dagen meningsfull. Det kändes som att trots att jag inte haft så regelbunden löpning senaste tiden att det var dags att gå till nästa steg i min gå/löpning. Jag körde 3-3, 3 minuter gång, 3 minuter löpning.

Direkt när jag kom utanför dörren och började gå så kände jag hur träningsvärken i rumpan och lår plågade mig. Det var en rejäl träningsvärk som jag hoppades skulle gå över när jag blev varm.

Jag funderade länge på hur hur lång rundan skulle bli. Den vanliga på 3,5-4.0 km eller lite längre. När jag hade kommit drygt halvvägs på den vanliga gå/springrundan så kände jag att trots att varje steg ilade i kroppen att det skulle bli en för kort runda att ta sig hemåt. Så jag vek av och tog en extra runda och kom upp i drygt fem och en halv kilometer. Det var blött men lagom kyligt ute så jag var nöjd med min insats.

 

När jag kom hem så körde jag 20 minuter Yoga bara för att få stretcha igenom hela kroppen. Det var verkligen behövligt.


Eftersom att det var sen lunch och sen timme så kände jag inte för någon brakmiddag direkt. Det fick bli ett par hårda mackor med makrill i tomatsås och 2 kokta ägg. Lagom för min mage som bråkade med mig under hela löppasset.

Men idag ska jag se till att få mer gjort. Det är morsdag och jag ska iväg ikväll och fira den med min mamma. Dags att sätta fart.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Rehablöpning #LöpningMedVärk #Träningsvärk

Av Malin de Besche - 29 maj 2015 22:55

Jag är påväg in i en ny era. Som jag meddelat tidigar så kommer jag att ta en paus från basketen. Jag kommer varken coacha eller spela utan jag kommer att lägga min tid på jobbet och på att bli helt bra i kroppen. Idag var det första avskedet.


Det har varit en ganska tuff vecka på jobbet och jag såg fram emot att få åka hem. Men veckans sista dag var minst lika tuff som tidigare i veckan och jag kom iväg senare än jag planerat. Jag åkte för att jag insåg att jag var tvungen för att hinna till basketklubbens säsongsavslutning. Galet mycket bilar idag så när jag kom hem fick jag springa in och byta om och sedan dra till baskethallen.


Jippot hade precis börjat när jag kom inspringande i hallen. Jag hjälpte till att styra upp kidsen i de olika lekarna och tävlingarna. Sedan var det lite fritt spel. Då kom det fram några små kids som ville utmana mig.

Spelade lite 1 mot 1, 2mo 2 och skottävlingar. Så ruskigt kul men inte helt lätt nu när jag har en träningsvärk som heter duga efter gårdagens utegympass. Rumpan och låren känner verkligen av gårdagens övningar, men även biceps och bröstmuskler är lagom mosade. Alla de delar man använder i basket kan man säga.

 

Jag känner att jag kommer att sakna det, men det är verkligen rätt tid för mig att göra det här. Kanske kommer jag att haka på någon träning då och då och jag kommer fortsätta ha lite basket i mitt liv genom att följa min dotter. Jag har väl vant mig vid tanken att lägga basketskorna åt sidan, men känner ändå lite vemod. Jag har ändå ägnat de sensate 11 åren åt basketen. Det är nu det börjar bli verklighet.

 


#Basket #Adjö #Paus #Vemod #Säsongsavslutning #NyEra

Av Malin de Besche - 28 maj 2015 21:30

Mina armar är galet ömma efter tisdagens kånkande av möbler och flyttkartonger som följdes av morgonträning igår. Trots att jag var snäll mot armarna så känns det idag. Så när en vän ville att jag skulle komma och träna på utegymmet var jag lite tveksam.


Under hela dagen funderade jag på om jag verkligen skulle ge mig iväg och träna med gänget på utegymmet vid Eriksdalsbadet. Mina biceps klagade massor. Men mot slutet av dagen bestämde jag mig i varje fall för att dra dit. Så jag skyndade hem, bytte om och begav mig bort till Skanstull. Sen sprang jag därifrån, vilket kändes helt ok i benet.


Min vän var inte helt kry så hon stod för träningspasset och stod och hejade på oss andra som fick kämpa. Det blev lite mer överkropp än vad jag hoppats på, men att klaga hade man inget för utan fick bara kämpa på.

Vi körde 2 övningar i taget till vi kört dom 2 eller 3 gånger innan vi gick vidare i 2 nya.

Vi gick direkt på armar och axlar till min stora fasa. Men på med fajtingmasken och kör helt enkelt.

 

Station 1: Medan ett par körde axelpress skulle de andra köra upphopp. 20 reps axelpress, så många upphopp man hann med.


Station 2: Dips medan de andra körde 15 rodd/ryggdrag. Mina dips körde jag med fötterna i marken för att klara av.


Station 3: Medan man körde 15 bröstpress körde de andra pullups eller liggande rodd i räckhäven. Jag körde inte pullups.


Station 4: Upphopp på stubbe medan de andra körde 20 latsdrad.


Station 5: Armhävningar med fötterna på bänken medan de andra körde 20 knäböj. Jag fick tyvärr köra vanliga armhävningar, Jag hade inte mycket kraft kvar i armarna vid det här laget.


Station 6: Magövning sittandes på bänk, sittandes på bänken bakåtlutad och dra in benen mot magen, medan de andra körde 20 utfallsstegshopp


Station 7: Plankposition på händer med benindrag mot armbåge till dess att de andra kört 20st marklyft.


Station 8: Här körde alla tillsammans. Situps med benindrag 15st för att sedan vända sig om i plankan i 20 sekunder och sen tillbaka till sit ups till dess att vi gjort båda övningarna 3 gånger.

Utförande situps: Lång rak kropp på rygg, dra in ben och samtidigt gå upp i en situp, tillbaka ner.


I flera av armövningarna så var jag så slut att jag inte klarade av att göra en enda övning till. Då kom min vän och hjälplyfte lite. Magen kändes rätt överkörd också när vi var färdiga.

Vi sa hejdå till varann och sen började jag småjogga till bussen. Varvade med lite gång och det kändes rejält i varenda muskel. Men det gjorde inte ont. Kanske beroende på att jag inte klarade av att springa så fort, men i varje fall en positiv reaktion.

Jag tog en buss som skulle göra att jag skulle få en liten bit hem. Så jag joggade sista biten. En sträcka som normalt tar drygt 10 minuter att gå.

Bra pass som gick över förväntan fast jag var lite orolig för mina axlar och biceps innan. Tur att det fanns en hjälpande hand när kraften var helt slut.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Utegym #Eriksdalsbadet #Armmos #SlutkördaMuskler

Av Malin de Besche - 27 maj 2015 23:04

Igår när jag gick och la mig bestämde jag mig för att gå upp tidigt för att köra en morgonträning på jobbet. Men när klockan ringde började jag vela. Jag var ju trött. Så bestämde jag mig bara att det var dags att faktiskt träna lite mer metodiskt igen för att få ordning på min kropp.


Jag kom inte iväg så tidigt som jag hoppats men jag kom i varje fall iväg så pass tidigt att jag skulle hinna med ett snabbt träningspass i gymmet på jobbet.

Jag ville få in lite av de nya och korrigerade övningarna som jag fått av sjukgymnasten och samtidigt få upp lite puls och svettdroppar i pannan.

Jag började med att värma upp på crosstrainern i ungefär 5 minuter innan jag körde ett litet cirkelpass i två varv.


Övning 1

Första övningen körde jag för att efterlikna den roddövning jag fått av sjukgymnasten

Den skall utföras så att man först drar bak och ner skulderbladen för att sedan böja armarna. Sedan tillbaka och låta hantlarnas tyngd "dra isär" skulderbladen.

10st


Övning 2

Den här övningen är också till för axlar och skulderblad. Men även greppstyrka och biceps

10st/arm

 


Övning 3

Med den tredje övningen gjorde jag vad jag kunde för att hitta något lagom ostadigt underlag för att avamcera kick-övningen. 10st/ben och håll

 


Övning 4

Höftlyft på medcinbollen 10st


Övning 5

Benlyft på pilatsboll 5x3 per ben

 

Bild från hemmaträningen


Övning 6

Plankan på pilatesboll med indrag 10st

 


Jag känner mig faktiskt lite bättre i axeln, men mina biceps är ömma som sjutton. Den sista övningen var riktigt svår. Svårare än när jag gjorde den på mottagningen, beroende på att bollen var mycket mjukare här.


Jag är väldigt glad att jag bestämde mig att köra ett pass innan jobbet. En bra start på dagen. Men efter lunchen så försvann all energi. Jag började gäspa hysteriskt och kunde inte koncentrera mig på något.

Därför bestämde jag mig för att göra något. Kaffet hjälpte inte ett dugg. Så jag gav mig ut i vårsolen och promenerade runt lite för att sedan komma på att jag behövde en kall dricka. Gick och köpte drickan och när jag var tillbaka vid skrivbordet var energin tillbaka igen.

#SnartSkadefri2015 #Skadefri2015 #GymPåJobbet #Rehab #Sjukgymnastik

Av Malin de Besche - 26 maj 2015 22:54

Jag tränar för att må bra, orka mer och klara mer i vardagen. Med en skadad kropp har jag inte kunnat träna som jag önskat. Men idag har jag visat prov på att träningen som jag fått till har gett resultat i varje fall. Vardagsmotion!


Det började med min löpning som berövats mig och sedan är det överansträngningen i axlarna som gjort mig begränsad i styrketräningen. Men jag kämpar på i varje fall. Sedan i fredags när jag var hos sjukgymnasten och fick lite fler anpassade övningar och justering av de tidigare så har jag inte fått till någon träning. Inte ens sjukgymnastiken. Delvis mycket att göra och delvis lathet.

I fredags jobbade jag över och kom hem så sent att jag bara inte orkade göra någonting. Lördagen blev det i varje fall många steg på stegräknaren då vi gick runt på Skansen med mina syskon och syskonbarn. Gelet slut efter mycket promenerande och en heldag ute i sol och regn om vartannat. Men jag hade tackat ja till en fest så det var bara att hitta den där lilla energin.

Den hittade jag men det gjorde att till söndagen var den helt slut. Jag såg till att komma ut en stund i solen på promenad i varje fall, men allt annat gick i slow motion.

Måndagen blev det ytterligare lite övertidsarbete och sen förbi vår ordförande i basketklubben för att ha lite överlämning. Det blev så sent så jag hann inte med någon träning då heller.


I morse så hade jag ytterligare ett besök hos sjukgymnasten igen för att få flera nålar. Den här gången kändes en av nålarna mer än vad jag någonsin känt och det gav nog en ganska stor effekt idag. Han ville avvakta med att använda nålar på min axel än så länge, men kanske kommer även den få sig en omgång nålar.

 


Jag skulle inte hinna med någon träning idag heller. Direkt efter jobbet åkte jag till en kompis för att hjälpa till med flytt. Att flytta till och från boenden utan hiss så får man sig ett rejält träningspass i varje fall.

Min överansträngda axel mådde kanske inte jättebra av allt bärande. Men jag kände mig ändå väldigt stark. Den träning som jag ändå har fått till trots alla skavanker jag lider av har det gett resultat.

Men imorgon ska jag se till att åtminstone få till sjukgymnastiken. Jag tror nog att min vecka kommer att lugna ner sig nu så jag hinner med det.

Av Malin de Besche - 22 maj 2015 23:10

Det blev lite senare start på jobbet idag eftersom att det var dags att besöka sjukgymnasten igen. Det var dags för uppföljning för att se om övningarna skulle korrigeras några övningar och samtidigt trycka in lite nålar i mina smärtsamma och spända muskler.


Först ville han veta lite hur kroppen mådde efter Tough Viking. Så jag fick berätta om det och hur det påverkade mig. Han blev förvånad över hur lite det påverkade mig. Jag fick ju lite ont i ryggslutet men det gick över ganska fort och sen var det inte ruskigt mycket det påverkade benet och ryggen i övrigt. Att det liggre på samma nivå när man ökat belastningen skall man se som positivt sa han.

Vi gick ut i gymmet och jag fick lite nya övningar och lite justering av befintliga.

Justering 1:

Stå på ojämnt underlag när jag kör kickarna.

 

Justering 2:

Öka vikten när jag kör ryggträningen. (När axlarna tillåter)

 

Tillägg:

Plankan på Pilatesboll. Stå i plankan med harmbågarna på bollen. Lyfta ett ben rakt upp mot taket för att sedan dra in knät in mot bollen och tillbaka för att sedan köra med andra benet.


Han visade mig en axelövning också som skulle hjälpa mig med axelproblemet som jag utvecklat sedan veckan efter Tough Viking. Vilket han hävdar kan komma därifrån trots att det är så pass långt efter.

Han menade på att när man sitter på kontoret så fortsätter man belastningen av de muskler som redan blev över belastade under hård träning. Och att det är bra att köra micropauser med just axelövningen.


Sen gick vi in till hans rum igen och jag fick mina nålar. Den här gången så var det egentligen bara en nål som kändes ordentligt.

 


Jag tog till mig det han sa och tog fram mitt gummiband på kontoret och sattde fast det i fönstret för att köra de där roddövningarna som han visat mig. (Fast på gymmet fick jag köra på maskin).

Först skall axlarna bak sedan drar man in armbågarna. Detta ska göra så att spänningen på ovansidan av axeln släpper.

 


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Rehab #Akupunktur

Av Malin de Besche - 21 maj 2015 23:00

Igår fyllde min dotter år och jag rensade undan allt i kalendern för att kunna fira min stora tjej. Men tonåring som hon är så har hon sin egna planering. Plötsligt står man där med en massa tid som man inte räknat med och en träning som prioriterats bort.


Efter jobbet åkte jag in till Torsgatan och fick en timmes massage. Precis vad jag behövde. Det kankade i hela ryggen bara massören la händerna på mig. En massa låsningar som släppte. Trots att jag fick massage i en hel timme så sitter det fortfarande spänningar kvar. Man ska ju ta det lite lungt när man fått en djupgående massage så att musklerna nte krampar, vilket jag har varit med om förut. Jag kunde inte ens gå på 14 dagar då.

 

När jag kom hem fick jag reda på att min dotter gjort upp andra planer så något hemmafirande blev det inte. Då stod jag där och hade sagt ifrån till basketträningen och inga barn hemma. Så jag bestämde mig för att köra en gå/spring-runda trots att jag var nyss hemkommen från massagen. Men kände att då jag fick kramp så var det ju Midnattsloppet, nu skulle det ske en lugn runda som inte belastar kroppen allt för mycket.

Så jag fick i varje fall en "löparrunda" till den här veckan med 4-3 (4 gång 3 löpning). Totalt var jag ute i 35 minuter.

Jag kunde inte dra på för fullt men det var i varje fall skönt att komma ut.

Jag har sedan jag blivit nekad andra gången att lämna blod för att jag haft för lågt HB-värde planerat in mat med extra mycket järn. Jag har ätit mycket grönkål, spenat, lever och lagat mat i gjutjärnspanna. Den anpassningen av kost har uppenbarligen lönat sig då jag idag fick ge blod igen. Jag låg på gränsvärdet för att få ge blod, men jag fick i varje fall.

 

För mig är det ganska viktigt att få ge blod då det är en närstående till mig fick ta emot blod för många år sen. Så jag ser det lite som att "ge tillbaka". Jag har nu gett 4 gånger vilket innebär att jag kommit upp i hälften. Fyra gånger till så kan jag börja fylla på mitt konto "ut-i-fall-att" Just nu är det lågt lager på vår vanligast blodgrupp. Men även på flera andra.

 


Nyss hemkommen från en jättetrevlig kväll och redo för en god natts sömn. Personalklubben hade ordnat med en tripp med ribbbåt ut till Fjäderholmarna och fantastisk middag.

 

Tyvärr så var det fel på ena båten så resa blev inte så lång. Vi fick åka i 2 omgångar lite kortare för att hinna till vårt bord. Lite tråkigt, för det var fantastiskt kul den tid vi åkte. Men tackvare det härliga vädret fick vi längre tid i vårsolen och belönades sedan med mycket god mat.

 


#Skadefri2015 #SnartSkadeFri #Löpning #Nybörjarträning #Rehab #Geblodnu #Geblod #GeTillbaka #Blodbrist #Järnbrist #LågtHB #ÖkaJärnintaget

Av Malin de Besche - 19 maj 2015 21:53

Jag ska ju sakta men säkert vänja in kroppen i löpning igen. Därför har jag ett löpprogram där jag blandar löpning och gång. Detta ska jag köra ungefär varannan dag. Men idag blev det en liten tankevurpa när jag glömde av när jag var ute sist.


En ganska stillasittande dag idag på jobbet, som alltid när jag är iväg på presentationer eller föreläsningar. När jag kom hem var jag rätt trött i huvudet och hade lika gärna kunnat barar gå och lägga mig. Men jag vet ju att den typen av trötthet endast sitter i huvudet. Kroppen är ju inte trött och redo för vila.

Med den dimmig hjärna så glömde jag bort när jag var ute och sprang sist. Jag tränade igår på gymmet på morgonen och sedan en promenad på kvällen, men ingen löpning.

Detta glömde jag bort och trodde att jag skulle ha en vilodag. Så jag ger mig ut på en Power Walk och medan jag går där i regnet så kommer jag på att jag har inte sprungit sedan i fredags och imorgon är det min dotters födelsedag så då kommer jag inte hinna med någon träning och på torsdag ska jag ut till Fjäderholmarna med jobbet. Så om jag inte lyckas planera om på något sätt så blir det en hel vecka mellan.

Hur som helst så var det ganska skönt att gå mina 6 kilometer i lätt duggregn. Jag höll ett ganska bra tempo också på 8:54.

 

När jag kom hem så upptäckte jag ganska snabbt nästa miss i planeringen. Vi hade inget bröd hemma och imorgon fyller min dotter år, vilket innebär frukost på sängen.

Jag började dra på mig de blöta kläderna igen för att gå och handla. Men så kände jag hur jag inte alls hade lust att gå ut i regnet igen. Det var ju så skönt att komma in igen. Så jag började kolla vad jag hade hemma. Kom då fram till att jag kunde baka bröd.

 

Recept

4 dl Yohurtkvarg eller fil

2 morötter, grovrivna

3 msk chiafrön

1,5 dl havregryn

3,5 dl vetemjöl med fullkorn

3/4 dl mörk sirap

2 msk olja

1dl hackade nötter

2 dl rågmjöl

1,5 dl bikarbonat

Blanda de torra ingredienserna för sig och de blöta för sig. (Bikarbonat brukar jag röra ut i de blöta allra sist). Blanda sedan ihop allt till en kladdig konsistens.

Klä en brödform i bakplåtspapper och klicka i smeten.

Strö över lite extra havregryn och nötter och grädda på 175gr i 60-75minuter. Täck ev med folie mot slutet. Låt brödet svalna så att det inte faller sönder.


Det kanske inte är så illa att jag missat en massa löpning. Det blir kanske så att jag stannar kvar på samma nivå en vecka till istället.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #PowerWalk #Recept #BakaBröd #Hembakt

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards