Alla inlägg under mars 2013

Av Malin de Besche - 31 mars 2013 17:12

Dagens planering sprack en aning när jag möttes av en stor vattensamling i förrådet. Men det lät jag inte hindra mig att från att hoppa på cirkelgymet. Och den här gången såg jag till att vara där i goooood tid. Förrådet fick helt enkelt vänta.


Planen var idag att röja i förrådet och se över lite vad jag hade där. När jag slog upp dörren och klev in plaskade det Trädgårdsslangom fötterna på mig. Jag slet ut lite grejer och insåg att vattnet kom ifrån vattenslangen. Den hade inte varit helt åtdragen. Det har väl klarat sig ganska bra över vintern då det har varit fryst, men nu när värmen stigit och vårsolen gör sig påmind har det börjat plaska.


Jag slet ut allt i förrådet och spred ut över verandan för att det skulle torka i solen och drog åt kranen. Detta tog sådan tid att jag blev tvungen att bara släppa allt för att komma iväg till Friskis. Jag beslöt mig för att låta allt ligga framme för att plocka in det sen när jag kommit hem från passet.

  




Planen var från början att promenera till Friskis, men när jag upptäckte vad klockan va efter min förrådsröjning vågade jag inte chansa. Jag ville inte gå hem besviken igen. Så det blev bilen i varje fall. Så jag var där i goood tid och fick vänta in att passet skulle börja istället. Men då fick jag lite extra genomgång av hur passet går till.

Så här säger Friskis själva om passet:

 

Passet utfördes mestadels på maskiner som man ställde in motstånd på istället för vikter. Instruktören sa att motståndsnivåerna inte gick att översätta i vikt. Fördelen var att det gick snabbt att ställa in efter sin förmåga när man bytte maskin. Maskinerna varvades med fria vikter och konditionsövningar.

Passet kan annars jämföras lite med cirkelfys. Man kör 45 sekunder på varje maskin/station, sen hade man 6 sekunder på sig att byta. Efter ett varv fick vi vila i 45 sekunder, sen var det bara att köra på igen.


Det var faktiskt riktigt roligt. Jag tappar lätt motivationen när jag kör på gym. Men det här passet tror jag faktiskt att jag skulle kunna köra utan att tappa lusten för styrketräning. 

Av Malin de Besche - 30 mars 2013 23:48

Det är uppenbart att hela min familj är full utav tävlingsmänniskor då det ofta blir olika typer av tävlingar när vi ses hela familjen på mammas sida och hennes sambos. Idag är det Påskafton och släkten samlades för samkväm och tävling..


Man kan säga att bara rulla in med bilen hemma hos mamma var en form av tävling. Tävling om parkeringsplatserna. Med all snö som täcker rutorna så är det färre platser än vanligt. Men med lite extra vilja lyckades jag hitta en plats.


När vi satte oss till bords började vi med att måla ägg för att sen köra vår traditionella äggkrockartävling som går ut på att man duellerar genom att krocka äggen mot varann. De som har ett helt ägg sen går vidare och den som sist har ett helt ägg vinner. I år blev det lillebror. Oj så stolt han blev. ;-)


Sedan var det dags för traditionellt Påskbord. Först sill och lax...

 

I vanliga fall brukar barnen få leta påskägg innan kaffet, men mamma och hennes sambo hade bestämt sig för att ändra lite på traditionen och mixa in en jullek. Så istället för julklappsspel körde vi påskspelet. Det är som med julmust och påskmust. Det är samma sak, bara ny etikett.

Så det blev ytterligare ett tävlingsmoment under den "fridfulla" påskmiddagen.

Julklappsspelet/påskspelet går ut på att man sitter med varsin present vid bordet. Sedan får var och en i turordning slå en tärning under 10 minuter. Om man får en etta eller en sexa får man ta ett paket från någon annan. När de 10 minuterna gårr öppnar man presenterna och så kör man 10 minuter till.

Jag kammade hem en ansiktskräm och en biobiljett.


Efter kaffet drog vi igång flippret. Där gick det inte alls så bra som jag önskade, men roligt var det. :)

 

Snart dags att sova. Vi får ju en timme mindre sömn i natt och imorgon ska jag göra ett nytt försök att prova på cirkelgym.

Av Malin de Besche - 30 mars 2013 12:24

Snopet! Trots att jag hade bokat passet igår kväll så står det när jag drar kortet att jag inte har någta pass bokade. Jag fick inte komma in till Cirkelgymspasset. Besviken, arg och ledsen går jag därifrån. Jag hade verkligen sett fram emot att prova något nytt...


Jag hade ingen aning om att när man bokat pass att man förlorar sin plats om man inte är där en kvart innan. Jag trodde att man liksom var säkrad en plats när man bokat. Men jag blev upplyst om att 15 minuter innan passet släpper de de platser till de som står som "stand by".

Det står viss på nätet, kunde jag se efter att ha letat en stund. Men de måste vara mycket tydligare. Något att skriva till deras förslagslåda.

 

Hur som helst när ilskan runnit av mig, bytte jag istället om till löparkläder och sprang i vårsolen. Otroligt skönt väder att springa i. Tyvärr kunde jag känna av lite av benet igen, men det var ok. Jag tog det lungt i drygt 6,5 km. Jag höll ett snittempo på 5:16/km

I den här rundan lyckades jag pricka in ett par härligt sega backar, men annars var det mest lugn och skön löpning.

Jag ökade faktiskt omedvetet farten mot slutet, märkte jag. Jag hade alltså mycket krafter kvar och jag kände att jag hade kunnat hålla på ett tag till. Men jag ska inte ta ut mig helt och hållet i löpningen just nu. Jag ska skynda långsamt. Det är ju såhär man ska träna på våren. :)

Passet avslutades med lite armhävningar och stretching i solskenet på verandan.

 

Nu är det snart dags att åka till mamma och fira påsk och försöka vinna äggkrockartävligen. Jag vann den ju när vi firade alla årstider vid midsommar. Då hävdade ju min familj som alla är dåliga förlorare att det inte räknades eftersom att det inte var påsk på riktigt. Så det är väl dags att visa dem vart skåpet ska stå. ;-)

Av Malin de Besche - 30 mars 2013 08:30

Påsktider och det är dags att trycka i sig så mycket godis man bara orkar. Men om man intar så mycket energi bör man ju göra av med en massa energi. Därför tänkte jag ta mig en sväng ner till Friskis och testa ett, för mig, nytt pass innan det är dags att träffa släkten.


Även om vår påskhare har valt att fylla ägget mestadels med lite nyttigare innehåll så innehåller det ju en massa energi. Skillanden är att man får i sig en massa annat nyttigt samtidigt.

Tror i för sig att mormor fyller på med socker så det räcker sen. Men som sagt, inget är så nyttigt att du alltid kan äta det och inget är så onyttigt att du aldrig kan äta det.


Under påskveckan har de lagt upp ett lite annorlunda schema på Friskis, vilket jag blev varse i torsdags när jag hade velat gå på BOX.

 

Vilket i för sig är bra då jag får prova på något nytt. Efter frukosten kommer jag att kvista ner till gymmet. Jag har bokat in mig på cirkelgym. Det är flera som rekomenderat det passet till mig så nu ska jag ge det en chans.

Sen blir det dusch och en tripp till mamma för att fira påsk!

Av Malin de Besche - 29 mars 2013 17:55

Städdagen fortsatte även idag. Men träningsabstinensen tog över, eller så var det vara jag som ville ha en ursäkt att komma ifrån städningen. Hur som helst så ledde det till att min viloperiod var över.


Idag var det toaletter och badrum som fick sig en omgång. Det känns så bra när det är klart. Så efter lunchen så Ont i benettyckte jag att jag var värd att slippa ifrån träningen och se om mina ben skulle hålla.


Jag bestämde mig för att jogga ner till Friskis vilket blev en runda på 3,35km. Det började ganska snabbt att göra lite ont i vänster vad och i utsidan sätesmuskeln. Så rundan fick bli lugnre än planerat.



När jag kom fram var cirkelfysen full. De i receptionen sa att de kunde släppa på 4 till. Dessvärre så var det 4 som kom precis före. När receptionisten såg min besvikna min sa hon att jag skulle gå och kolla med instruktören om de kunde klämma in en till. Tjoho, det kunde de! :)




Jag hade inga som helst problem med benen under passet. Det var tungt, men jag kämpade på och tog mig runt de 3 varven på de nio stationerna.

Station 1: Explosiva situps

Station 2: Marklyft med Kettlebell och upp över huvudet

Station 3: Armhävning på en mits med hopp fram till mitsen och hopp tillbaka i armhävningsposition

Station 4: Utfallssteg med vikt boll

Station 5: Magrotation med vikt

Station 6: Med vikt - Bicepslyft-upp över huvet, triceps, böjner bakom huvudet och tillbaka ner igen.

Station 7: Fällkniv med pilatesboll

Station 8: Upphopp på stepupbräda, hoppa ner och "dutta" rumpan ner i brädan

Station 9: Marklyft med skivstång, bromsa på nervägen


När vi hade varvat ner med lite stretch, bytte jag om till löparkläder igen för att jogga hem. Jag var lite trött i benen efter passet men till min stora gädje hade jag inte ont! :)

Så nu jäklar är jag på gång.

  

Av Malin de Besche - 28 mars 2013 15:28

Även om jag skulle vilja ägna min lediga dag till träning och bara snjuta av vårsolen så måste jag ta tag i mitt hem och en massa pappersarbete. Städa är inte alls min favoritsyssla, men det är ju nödvändigt.


Jag försöker verkligen att se städningen som träning, men jag kan fortfarande inte få det till något roligt, eller ens känna det som nyttigt för mig. Men jag tycker väldigt mycket om när det är rent och fint. :)

 


Tog en liten blogg och kaffepaus, och kollar runt omkring mig. Trots att jag ägnat större delen av dagen till att fixa så är jag inte på långa vägar färdig. Lite tröstlöst, men jag får helt enkelt tänka att så snart jag är färdig, kan jag äntligen njuta av ledigheten.


Av Malin de Besche - 26 mars 2013 22:19

Jag tar det lite lungt nu när jag ska få ordning på mina muskler. Men ledarrollen flyter på som vanligt. Och nu har förberedelsena för Eskilstunacupen börjat. För tjejerna kommer det att bli en helt ny typ av basket, så vi har en hel del att jobba med.


De regler som förbundet har nu är att alla som är födda 2001 skall köra Easy basket. En spelform som innebär, mindre planer, inga straffkast, utan 3, 5 och 8-sekundersregler och man får inte slita bollen ur händerna på varandra. Samt att korgarna är lägre och mindre bollar.

Men nu är det så att jag har ett blandat lag med tjejer som är födda 2000 och 2001. Och förbundet har bestämt att man i sådana lägen låter de äldre spelarna spela med de yngre och tillåter inte tvärtom.

Och i Eskilstuna får inte de äldre spela med de yngre utan dispens, vilket man inte kan få till halva laget, utan bara några enstaka.

Därför så blir det en ny spelform för mina tjejer.


Dagens träning körde vi med F99-tjejerna. Med dem körde vi Daily dozen, en dribblingsstaffett och motorn samt "slajda" Riktig "bensugare".

När vi delade upp oss och körde på halva planen så övade vi en del skott på de höga korgarna.

Utöver detta övade vi på rotering och att Driva mot korg.

För fotarbetet körde vi agility som innebär att man springer fram till en linje, hoppar fram och tillbaka över den 25 gånger. Därefter springer man till en ny linje då man hoppar sidled fram och tillbaka över linjen 25 gånger. Nästa linje hoppar man i en fyrkant 25 hopp för att till sist hoppa växelvis med benen över linjen 25 gånger.

Sedan fick de springa tillbaka, lägga sig ned och resa sig igen utan att ta i med armar eller händer. Detta gjorde de i 3 varv.


Imorgon ska vi lägga fokus på sekundersreglerna samt spänsten. Vi har mycket att jobba på inför Eskilstunacupen den 19-21 april. Allt pga regler som säger emot varann. Men det blir en utmaning.

Av Malin de Besche - 25 mars 2013 23:15

Jag har lite sviter från helgen då jag både spelade säsongens sista match och spran Premiärmilen. Redan innan loppet kände jag av låret och under loppet blev det värre. La in en vilodag idag, för jag måste lagas....


Något sliten men stod ändå och funderade på löparrunda idag när jag stod ute med solen skinandes i ansiktet på mig. Men jag hade bestämt mig för att vila, för det skulle ju inte bli någon basketträning heller.

Jag tror inte att det kommer att bli fler träningar nu när vi spelat säsongens sista match. Tråkigt men å andra sidan kommer jag att få mer tid till löpningen.

Jag vaknade runt 4 i morse och kunde inte somna om så jag borde bara ha varit trött och inte alls längta efter träning. Men vårsolen gör något med träningsglädjen. Till och med så att man måste bestämma sig för att vila.


Imorgon ska jag jag å 15 minuters rygg- och axelmassage men onsdag ska jag få HELKROPP. Åh vad jag längtar! Mina ben behöver verkligen en omgång.


Den här veckan kommer träningen bara att vara sporadisk. Jag ska bara köra lite lugn träning för att hålla igång och laga mig. Men nästa vecka blir det med 45minutersgränsen i sikte stenhård träning och full fokus!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards