Alla inlägg under juli 2012

Av Malin de Besche - 31 juli 2012 21:47

Faktum är att jag många gånger använder träningen som ursäkt för att slippa undan städningen. Vilket är helt idiotiskt för det drabbar ingen annan än jag själv. Finns liksom ingen annan att skjuta över på. Och barnen är inte typen som ser stöket och "bara plockar upp". Ingen Big surprise, eftersom att det inte tillhör vanligheten att barn bara ser sånt.


Hur som helst så kom jag igång efter middagen att tiden bara flög iväg och jag ville inte sluta när jag äntligen hade ångan uppe.

Sen kom jag på att jag måste ju färga håret så då hittade jag den där lilla ursäkten. :/

Jag passar på att blogga lite medan färgen verkar.

Men jag har hunnit med en hel del och tvättmaskinen är på. Så fram till den är klar ska jag fortsätta städa. Ska bara... skölja ur färgen först. :)


OS rullar i bakgrunden och vi har äntligen tagit medalj. Sara Algotsson har grejat det, en silver medalj. Och Therese Alshammar kommer att simma trots diskbrock i nacken! Sveriges brudar gör det igen!!! :D

 

Av Malin de Besche - 31 juli 2012 12:32

Förvirrad som jag är så räknade jag fel IGEN på veckorna till Midnattsloppet. Det är nu drygt 2,5 veckor kvar så då kan man säga att jag tjänat nästan en vecka. ;-)

Så här ser träningsupplägget ut den här veckan i varje fall:

Pass 1: Snabbdistans 12km. Uppvärmning, 12km, styrketräning fria vikter och kroppsvikt

Pass 2: Intervall 10x400m med 1min vila mellan. Uppvärmning som avslutas med 3-4 stegringslopp

Pass 3: 30/30 intervaller med 20 upprepningar. Först uppvärning, lätt jogg i 10-15min

Pass 4: 10km distans i behagligt tempo. Styrketräning fria vikter och kroppsvikt


Detta är löpträningen. Det kan hända att jag peterar in någon annan träningsform emellan bara för att det är skoj. ;-)

Av Malin de Besche - 31 juli 2012 08:41

Allt sedan jag började träna har jag fått höra att vill man bygga muskler, stora muskler, ska man ha tunga vikter och göra färre repetitioner. Medan om man vill ha långa slanka muskler så ska man ta lättare och köra fler repetitioner.

Vanligtvis vill killar bygga de stora manliga musklerna och tjejer vill forma kroppen med de långa slanka musklerna.

Tänk om det var så enkelt att man bara kunde göra så. Som att läsa ur en receptbok:Biceps

Recept stora muskler:

1 hantelstång  

10 mastodontvikter

Sätt vikterna på hantelstången och hoppas att du kan lyfta ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤


Nä så enkelt är det inte. För att bygga muskler ska du se till att trötta ut muskeln. Om det sedan är vikter som gör att du måste ta i för kung och fosterland eller om du har lättare vikter så att du kan köra fler repetitioner spelar ingen roll. Hur dina muskler sedan formas beror på din genetiska muskeluppbyggnad och din förmåga att bygga muskler.

Ha lagom med vikter för att kunna köra 10-15 repetitioner så får du även uthålliga muskler. Den sista repetitionen ska vara tung.


För att generalisera lite så får killar/män större musker och tjejer/kvinnor de "slankare" musklerna. Men det tar tid! Ge inte upp för att du inte fått magrutorna eller de stora bicepsmusklerna efter ett par månder.

Som tjej är det dessutom svårare att få synliga muskler då vi har mer underhudsfett.


Så brudar: Det är ingen fara med att styrketräna. Du kommer inte att se ut som en gruvarbetare med stora breda axlar. De som ser ut så har tränat hårt i flera år. Och tittar du på elitidrottarna så har de långt fler träningstimmar bakom sig äv vad vi vanliga motionärer aldrig kommer att finna tid till.

Se Therese Alshammar tex. Hon om någon har vältränade axlar och armar.

ThereseAlsahmmar  

Kommer du i närheten av hennes träningstider är det imponerande. :)


Av Malin de Besche - 30 juli 2012 22:22

Det blev inte mycket till Powernap. Det blev mer surfande faktiskt. Men efter ett tag tog jag mig i kragen och tog en promenad till mamma med sonen för att vattna hennes blommor. Det är en promenad på 4km ganska exakt.

Sen var det bara 4km hem också. Totalt 8km power walk idag.   

Det känns i mina redan trötta muskler från långpasset igår.


Det är vissa dagar nödvändigt att kombinera träningen med annat som måste göras, bara för att hinna med. :)

Ok, ingen tvingar mig att promenera, men det är bra att ha en aktiv vilan när man belastat musklerna mycket.

Men nu är det sova dags.  


Av Malin de Besche - 30 juli 2012 18:27

Det var ingen lek att börja jobba idag. Vet inte om det var luften, eller att få gå upp så tidigt, men jag var såååå trött efter lunch. Jag hade svårt att hålla ögonen uppe och koncentrera mig.

TröttKanske var det en kombination. Har ju nu under två veckors tid varit ute större delen av dagarna och nu sätta sig på ett kontor hela dagen, klart det känns av.

Morgontiden spelade nog stor roll också.

På tåget hem orkade jag bara inte att läsa något utan satt och blundade större delen av resan. Skönt att inta vilodag idag, det behöver jag verkligen.

Middag blev lite rester och nu ska jag nog ta mig en liten Power nap innan det är dags att ta en liten kvällspromenad.

Av Malin de Besche - 29 juli 2012 23:40

Nja, trotsa och trotsa, jag hade väl inget val då regnet kom de sista 5 kilometrarna. Var ju tvungen att komma hem. Inga pengar eller busskort med så det var ju bara springa kvar om jag ville komma hem, och det ville jag ju. :)

Testade klockan jag köpt och det var kul att se att kilometermarkeringarna i marken stämmer.

Första 5 tog jag det lungt. Mot slutet av de första 5 kom ett par blixtrar på himlen, men inget dunder och inget regn.

Sedan ökade jag varje kilometer i fem kilometer, tror jag. Jag har inte riktigt kommit på alla funktioner klockan än så att jag kan se om jag faktiskt gjorde det.

Precis när jag passerat 10 km kom några droppar, sedan bara ökade det. Stora droppar föll på mig och gjorde mig genomblöt. Regnet fick svetten i pannan att rinna ner i ögonen på mig så det började svida. Jag fick dra upp tröjan och torka ögonen flera gånger. Kunde ju inte blunda och springa hur långt som helst.

Blöt in på bara skinnet stapplade jag in i trapphuset. Det blev totalt 15:94 kilometer

Gissa om det var skönt med en varm dusch sen.

Av Malin de Besche - 29 juli 2012 19:41

Sitter och smälter middagsmaten som idag blev "Lyxig blomkålssoppa". Har ni tänkt på att alla recept som har ordet "Lyx" i namn oftast innehåller fet ost eller grädde? Är lyx = fet mat?

Vad är det som definierar lyx? Nu var detta ändå ett recept i Fitness och inte alls så farligt mycket kalorier. Men det slog mig att det ofta är grädde eller fet ost i "Lyx-recept".

I detta recept var det ost, totalt 150g, och mycket god :)


Lyxig blomkålssoppa (4 port)

1 gul lök, hackad

2 potatisar, skalad i tärningar

1 msk olivolja

1 blomkålshuvud, skuren i bitar

1 vitlök

8 dl vatten

1 buljongtärning (grönsaks- eller hönsbuljong)

100 g philadelphiaost

2 dl mjölk

50 g ädelost

Gräslök

Salt & peppar


Fräs lök och vitlök i olja, tillsätt sedan blomkål och potatis.

Späd med vatten och tillsätt buljong

Koka upp och låt puttra i 10-15 min på svag värme.

Mixa med en handmixer, tillsätt mjölk och ost, koka upp under omrörning.

Smaka av med salt och peppar. Servera med hackad gräslök och bröd.

Av Malin de Besche - 29 juli 2012 14:52

Det man inte får från önskelistan får man köpa själv. ;-)

Åkte i väg för att köa en VGA-kabel så att jag kan koppla datorn till TV:n. Då passade jag på att springa förbi Tekniskmagasinet och och köpa en pulsklocka med GPS.

Jag har precis kommit hem med den och den behöver laddas så jag har inte hunnit testa den än. Så ett omdömme kommer så fort jag testat.

Åkte även förbi ÖB och köte ett gummirep och en Yogamatta. Det blir så halt på parketten när jag kör core så det är något jag tänkt på länge, men inte blivit av.

Inte farligt dyrt heller :)

Pulsklockan (GPS, Puls, Tid) 999:-

Band 49:-

Matta 89:-

Ska bli intressant och se vad man ligger på för puls när man tränar, och vilken puls är MIN maxpuls?

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards