Alla inlägg den 4 november 2013

Av Malin de Besche - 4 november 2013 23:19

Efter den här helgen ligger jag långt efter med sömnen. Det var inte helt lätt att komma upp i morse. Men när man väl är igång så samlar man lite energi som gör att man tar sig genom förmiddagen. Trots att man är redo för att sova kan man alltid samla energi på något sätt.


Jag drack ruskigt mycket kaffe idag för att försöka piggna till. Men det var svårt och framåt eftermiddagen var tröttheten rejält påtaglig. Jag tog små micro pauser och gick runt, tog lite luft, men tröttheten ville inte släppa. JagTrött kände att jag var tvungen att åka hem för att jobba de sista timmarna hemma för jag var rädd att jag inte skulle klara av att sitta i bilköer. Dels för att det helt enkelt tar längre tid, men också för att det är sövande när trafiken går långsamt.

  

Sagt och gjort jag satte mig i bilen 14:40. Jag började sjunga för att hålla mig vaken och alert och jobbade hårt på att hålla ögonlocken uppe. Det verkade som att en lastbilschaffis också var lite trött för han var påväg in i min fil ett par gånger och vid ett tillfälle var det så nära att jag fick slänga mig på tutan. Då blev jag klarvaken och pigg. Det är fashinerande vad kroppen automatiska funktioner gör med kropp och sinne.


Väl hemma jobbade jag lite, tog en powernap och lagade middag. Men tröttheten vill inte släppa greppet om mig. Hela kroppen skrek när jag gjorde mig iordning för basketträningen. Men jag tvingade mig att gå dig. Jag ville inte banga för lite trötthet. Och jag visste att energin skulle komma bara jag kom igång.


Glädjeskutt energiOch så rätt jag hade. Tröttheten var som bortblåst redan under uppvärmningen. Det är omöjligt att få kroppen att känna sig redo för sängen när man tränar. Speciellt om det är högt tempo i träningen.

Det är detta som är det fantastiska med träning. Har man helt slut på energi (såvida det inte beror på hårt arbete) så fyller man på med massor av energi av att göra av med lite.


Efter träningen så kände jag mig pigg och sömnbristen var näst intill bortglömd.





Men nu när jag suttit i soffan ett tag och kroppen börjar slappna av känner jag hur tröttheten börjar falla på och jag vet att jag kommer att få en god natts sömn.

Det är det här som är träningseffekten. Samla energi när energin är låg och sov fantastiskt bra när kroppen slappnar av efter hårt arbete.

 


#träningseffekten #träning #trött #pigg #energi

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards