Direktlänk till inlägg 18 februari 2013

7x7x7

Av Malin de Besche - 18 februari 2013 08:01

För att prestera bättre i både jobb, skola och i träningen behövs mental träning. Jag har läst lite i böcker om mental träning som handlar mest om att visualiera målbilden, positivt tänkande och fokusering. Det senaste jag nu sprungit på är i familjemagasinet som utmanar oss läsare i 7x7x7


Familjemagasinet är riktat till föräldrar med barn i grundskolan som man får hem gratis om man går in och anmäler sig (inga motkrav eller motprestationer, helt gratis!) bara man skaffade barn för mellan 6 och 16 år sen.

I det senaste numret finns en artikel om att stärka sin hjärna, sin inre styrka och sin kreativitet.


De kallar utmaningen 7x7x7 som innebär att man ska göra ett antal långsamma rörelser under 7 minuter 7 dagar i veckan i 7 veckor. Dessa rörelser ska vara långsamma korsvisa, roterande och/eller tryck-, drag- och släpprörelser.

Torgny Steen hävdar att de märkte av "förbättrade skolresultat, avslutad medicinering, ökad förmåga att hantera stress och prestationer samt stärkt inre uppmärksamhet och fått lättare att sätta egna gränser.


Okej, det låter lite hokus pokus, men det kostar mig inget mer än 7 minuter om dagen (även om min tid är rätt knapp som den är) och om det lyckas så är det ju bara fantastiskt. Man måste kanske lägga in detta vid en speciell tidpunkt på dagen för att komma ihåg det.


Övningsexempel (alla totalt i 7 minuter)


Ett Med ena handens fingertoppar sätter du som ett klotgrepp runt naveln. Medan den andra handen; börjar med att spreta med tumme och penkfinger så du kan massera hjärnpunkterna (groparna precis nedanför nyckelbenen på varsin sida om bröstbenet). Efter en stund övergår du till att med samma hand massera över- och underläpp


    

TvåKorsgång: Korsa samtidigt och växelvis höger och vänster hand och knä, armbåge och knä, hand och fot framför kroppen ca 25 gånger.





  

TreUpprepa nummer 1, byt plats på händerna.




 

FyraParallellgång: Parallellt höger hand på höger knä eller vänsterhand på vänster knä ca 25 gånger





FemMed ena handens fingertoppar sätter du som ett klotgrepp runt naveln. Med den andra handen; massera kring örat (tummen vid/på käkbenet). Därefter byt.





SexSätt tummarnas fingertoppar över pekfingernaglarna. Resterande fingrar på pannpunkterna (punkterna där hornen växer ut). Andas djupt 3 gånger, blunda gärna.





SjuSätt tummarna mot pekfingerblommorna (mittvirveln av fingeravtrycket). Placera långfingrarna på pekfingernaglarna - placera på pannpunkterna. Andas in djupt (med magen) tre gånger. Blunda gärna.




Åtta

Sätt tummarna mot ringfingerblommorna, placera på pannan. Andas djupt (med magen) tre gånger. Blunda gärna




NioAvsluta med korsgång: Korsa samtidigt och växelvis höger och vänsterhand och knä, armbåge

och knä, hand och fot framför kroppen, hand och fot bakom kroppen ca 25 gånger.




Lite småflummigt. Men hey det är väldigt billig insats, 7 minuter om dagen, som kanske gör skillnad. Jag antar den här utmaningen, från och med idag och 7 veckor framåt.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards