Inlägg publicerade under kategorin Resa

Av Malin de Besche - 28 februari 2013 20:15

Efter sen träning igår, handling, packning, endast ett par timmars sömn, 6 timmars bilkörning  och en heldags skidåkning är jag ganska mör. Dessutom har kosten varit av den snabba varianten snarare än kvalitét. Energin är helt slut.

Basketträningen igår slutade klockan 21 igår. Direkt efter träningen åkte jag förbi affären för att ha lite mat hemma till sonen som skulle stanna hemma.

När allt packande och allt annat som var tvunget att fixas innan resan skulle jag se till att få ett par timmars sömn. Det gick sådär. Jag sov och vaknade om vartannat i 2 timmar innan det var dags att gå upp och börja packa bilen.

Resan upp gick bra. Jag hade laddat med massor av kaffe, mackor och nötter för att hålla mig vaken. Jag sjöng,  sittdansade och gjorde försök till lite gymnastik/rörelse sittandes för att inte stelna till helt och hållet. Dessutom kunde jag känna hur träningsvärken började smyga sig på.

När vi kom till Vansbro tog vi en paus. Såg till att röra på mig så mycket som möjligt och andas in kall luft.

Väl framme åt vi lite hotellfrukost, som tyvärr inte var så bra som den brukar, men hungrig som man var så gick maten ner i varje fall.

Efter frukosten gick vi över och till skidboden och hyrde skidor. Kolla vilka snygga skidor jag fick.

Solen strålade men det var ganska blåsigt. Men med rätt klädsel så var det bara mysigt att åka.

Framåt fyra på eftermiddagen var jag så trött att jag kom på mig själv att nicka till lite i liften. Kämpade mig ner för ett par backar till för att få åka tillsammans med min dotter.

Vi gör den här resan varje år och det brukar inte vara såååå påfrestande som det var denna gång. Men jag tror att det helt och hållet har med sömnbristen att göra. Det blir en tidig kväll så att jag har ork att åka hela dagen imorgon.

En mör kropp som lägger sig idag med riktigt trötta ben.

Av Malin de Besche - 27 februari 2013 22:49

Det förvånar mig en aning att jag inte har mer träningsvärk efter gårdagens hårda träningspass. Visst det stramar lite i vaderna och visst känner jag lite i brösmusklerna, men inte alls så farligt. Det är bara dag 1 än så länge så det kanske blir annorlunda imorgon.

Gårdagens pass var det hårdaste på länge. Jag hade ju redan lite träningsvärk innan så mjölksyran tilltog snabbt. Det kan ju vara så att jag igår helt enkelt bara "tränade bort" den gamla träningsvärken. Funkar det så tro?

Hur som helst så var dagens basketträning precis vad min kropp behövde. Mycket springa men inte alls så hårt. Kroppen rensades på alla slaggprodukter som kunde tänkas finnas där.

Ska se till att få mig ett par timmars sömn strax då jag i natt ska köra upp till Sälen. Vi åker upp mitt i natten så att vi kommer upp lagom till frukost och sedan få en heldag i backen. En weekend på skidor! :)

Sonen ville inte följa med i år så han stannar hemma och passar hus och hamster. Fast mitt modershjärta inte riktigt vill erkänna det så är han faktiskt stor nog att kunna vara hemma själv en långhelg.

Jag vet inte riktigt hur det blir med träning dessa dagar. Jag funderar på om jag kommer orka springa något efterLöparsko heldagar ute i backen. Det finns ju tyvärr inget gym där om man inte åker in till byn vill säga. Men riktigt så hurtig tänker jag inte satsa på att vara.

Äh, jag packar kläderna så får vi se! Om inte annat så kan väl slalomåkningen ses som träning. Det är ju styrketräning för benen om inte annat.

Av Malin de Besche - 3 november 2012 15:36

Sista träningen igår blev riktigt böt. Vi körde en dans/jympa mix i regnet på stranden. Ett riktigt bött pass i lös och blöt sand. Det sög ordentligt i benen.

Plötsligt vänder sig ledaren om och sliter av sig kläderna och säger att det är dags att bada.

Människor stod och tittade på varandra och undrade vad som hände. Men rätt som det var började fler slita av sig kläderna, även jag och rusade ut i vattnet. Trots att det inte var något höjdarväder så var det riktigt varm i havet.

Kvällen avslutades med bildvisning, prisutdelning, middag och halloweendisco. Min dotter både skämdes och var glad över att jag dansade där. Dansade med i Ganngnam style. Riktigt kul.

Idag var det sovmorgon och sen packa. Portugal bjöd på alla väder. Men det var i varje fall fint när vi körde resans sista Yoga/Ki bance mixpass.

På väg till lunchrestaurangen var det hällregn, så det är en blöt och möt tjej som åker hem nu till kalla Sverige.

Av Malin de Besche - 2 november 2012 14:50

I morse vaknade jag med ordentlig huvudvärk. Hoppade därför över Yogan på morgonen. Jag stängde av väckarklockan på mobilen, tog en huvudvärkstablett och försökte somna om. Tror att jag slumrade lite men inte somnade. Klockan åtta klev vi upp för att äta frukost.

Fortfarande ganska tung i huvudet och lite snorig bestämde jag mig för att i varje fall prova att köra flex som är en träningsform för att öka rörligheten. Inte så mycket puls eller styrka (dock lite kämpigt kan det vara ibland, man blir varm). Efter passet kände jag mig mycket piggare.

Jag bestämde mig för att delta i tävligen "passa tiden". Det är en tävling där man bestämmer en tid som man ska ta sig runt på en hemlig bana på 5250m på den tid man anger. Det är förbjudet att använda sig av klocka, musik eller annat hjälpmedel för att kunna tajma tiden. Jag tänkte att jag inte har sprungit på länge nu förutom "fartleken" och att en del av streckan skulle vara på stranden att jag skulle lägga på ungefär 2 minuter från "Bellmansstafetten" som jag sprang på 22 någonting i början på september. Därför angav jag tiden 24:35.

Jag hoppas och tror att jag ligger bra till. Det får vi reda på om några timmar när det är prisutdelning ikväll.

Nu är det lunch på Copacbana där de har gratis WI-FI för sina matgäster. Pizza idag faktiskt. Det är ju semester.

Av Malin de Besche - 1 november 2012 14:15

Det är lite begränsat med WI-FI här. Man måste sätta sig på ett Café och äta för att få tag i det. På hotellet finns ett lååååångsamt och dyrt ett. Fick inte med mig kabeln till Cafét så det blir inga tagna bilder nu.

Men tänkte ändå summera lite vad som hände här igår. Det var inte så där jättebra väder. Det regnade en hel del. Men jag började tidig morgon med lite Yoga trots att det inte blev jättetidigt kvällen innan då vi var på en fantastisk 3-rätters middag. Sen tog vi det lungt till klockan 10 då vi var med på träningsskolan, som nu handlade om rörlighet. Det är lika viktigt med rörlighet som styrka för att undvika skador och för att nå sin fulla potential och nyttja den styrka man faktiskt har.

Direkt efter träningsskolan var vi därför med sen på ett Flexpass. Kändes skönt med den här typen av övningar då jag hade sådan träningsvärk efter måndagens övningar.

Körde senda lite Step bara för skojs skull och lite puls.

Hade inte sprungti något på hela resan så tyckte det var dags sedan på eftermiddagen. Jag hoppade på fartleken. Efter att ha hört upplägget med fartleken att vi per grupp skulle en i taget bestämma fart och tid innan 30 sekunders vila, ångrade jag mig lite att jag inte hoppade på 2k rush. De jag sprang med kunde inte alls hålla min hastighet. När det var min tur att bestämma, sprang jag ifrån dem. De orkade inte hålla mitt tempo i 2 minuter.

Men samtidigt var det nog bra att inte ta ett alt för hårt pass eftersom att jag inte sprungit sedan i slutet av augusti.

Jag var riktigt trött efter middagen. Och efter föreläsnignen om kost kunde jag nästan stå och sova. Det var inga nyheter som sades på föreläsningen. Känns som att jag ändå har hyfsad koll på vad som är bra att äta. Det jag kan slås av är hur vanligt det är att folk äter godis varje dag och att de MÅSTE ha något som "lördagsgodis" för att dra ner på intaget. Känner mig lyckligt lottad att jag inte alls har de begäret :)

Ska försöka uppdatera med lite bilder senare.

Idag har jag hunnit med ett bergspass och snart har jag avslutat lunchen. Idag tittar solen fram mer än vad den någonsin gjort den här resan så det lbir nog allt lite stranden idag.

Tjingeling!

Av Malin de Besche - 29 oktober 2012 20:50

Jag hade bestämt mig för att gå igång tidigt idag, så klockan ringde 6:30 för att hinna i tid till Yogan klockan sju. Det tar en stund att vakna till liv, även om jag inte är speciellt morgontrött.

Igår fick vi en Yogamatta i vår godiebag från Friskis & Svettis och Spring Time travel. Den kom till användning idag. Här redo att gå till mitt första Yogapass på resan. (Vill prova allt då det är kanske sista med)

Det var ett lugnt Yogapass som var mer fokuserat på lugnet och harmonin än vad Poweryoga är. Man blev liksom lite sådär ”mysig” i kroppen och att ge sig ut på ett Corepass ute när solen lös med sin frånvaro var inte speciellt lockande.
Men jag drog på mig en tröja till och gav mig ut.

Fick stressa ut en stund och kom precis. Men som ni ser var det inte bästa semesterväder man kan tänka sig.

Jag frös i början, men så snart man fått upp värmen var det lite skönt med vinden och alla moln. Svetten torkade liksom bort och man hann aldrig känna sig riktigt svettig.

Sedan gick jag på ”Funktionell träning-teori” 30 minuter. Det var lite praktik i det men tanken var att man skulle ta det vidare sen till cirkelfysen.
Funktionell träning innebär att varje övning man gör skall blanda in minst 3 leder. Vid knäböj till exempel använder man fotleder, knäleder och höftleder. Det kom inte som någon överraskning att jag inte är så rörlig i mina fotleder. Jag faller lätt framåt vid knäböj eftersom höftleden är rörlig men fotleden är det inte.

Sedan var det hårdkörning med cikelfys. Nio stationer i 50 sekunder per station i tre varv. Det var tungt som sjutton, men skönt att äntligen få ta i så att svetten lackar på riktigt.

Jag har avslutat dagen med ett fjärde pass. Dans Retro, blandande danser från både nu- och dåtid.

Fast det kanske blir lite basket med då sonen önskat spela lite nattbasket. Vi får se vad min kropp orkar med. Det blir lite av en vilodag imorgon med utflykter så det blir inte mycket till pass då. Vi får se.  J

Av Malin de Besche - 28 oktober 2012 21:11

En fullspäckad dag med massor att göra. Hade först planer på att gå igång på en gång med morgonyogan men var alldeles för trött efter resan. Trots att vi ändå fått 2 timmar till godo. Först för att vi rest till en annan tidszon (en timme bakåt) och dels för att det gått över till vintertid, vilket man även gör i den här tidszonen. J

Så istället för att gå på morgonaktiviteterna som började redan kl 7 tog vi igen oss med en extra sovmorgon. Efter frukosten gick vi rundvandring på hotellet och sedan vidare på informationsmötet.

Vi fick ett armband så att vi kan gå in i gym och spaavdelning helt gratis och så gick de igenom programmet och alla ledare presenterade sig.

Eftersom att jag helst skulle vilja göra ALLT så tyckte jag att det var en god idé att hoppa på ”smörgåsbordspasset” som innebar en mix av olika gruppträningspass. Tack vare det fina vädret flyttade de ut passet på ”plankan” vilket är en platå byggd på stranden för utomhusträning.

I det här passet körde de jympa, Core, Flex, dans, Afrodans, Fuego, Ki Balans och Yoga. Tror att det var allt.

Sen var det lunch och vi tog en liten tur på stan. När vi kom tillbaka ville gick jag och dottern och dansade. Riktigt roligt. Då det blåste en hel del så kände man inte förrän efter att man kommit in att man blivit svettig. Väl tillbaka gick vi och badade i utomhuspoolen. Så som barnen längtat. Men det var inte speciellt varmt i poolen då det inte var en uppvärmd pool så det blev bara en halvtimma bad, med lite tävlingssim J

Medan dottern var på Showdans tog jag och sonen en promenad. Därefter gick vi och åt vår middag. De har en speciell restaurang för ”Spring Timetravel resenärer”. Maten var något bättre där än i vanliga restaurangen vi fick äta i igår då vi kom till hotellet när STT-restaurangen stängt. Men det är inte för matens skull som man gör den här resan. Pasta, pommes frites och ris som tillbehör och sedan mindre bra tillrätt kött, fisk och fågel. Salladen och grönsakerna är helt ok, men som sagt, i övrigt ingen hälsoresa gällande maten. :P

Imorgon ska jag försöka få till en tidig start, med Yoga som kickstart på dagen.

Av Malin de Besche - 27 oktober 2012 01:30

Tvätta, tumla, packa och lite städning. Ja det är en hel del som måste fixas innan man åker iväg på semester. Med tanke på all träning så måste jag se till att packa massa träningskläder för flera olika typer av träning.

ResväskaMen jag måste ju spara lite plats för shopping med. Det får inte bli för fullt. Men jag är expert på att packa lite för mycket. Jag försöker jämt täcka alla tänkbara händelser.

Imorgon ska jag ordna med skjuts till Arlanda och sedan hemtransporten. Måste komma ihåg att avbeställa DN och sätta upp en skylt "Ingen reklam tack!"

Har alltid lite resfeber innan jag ska åka. Men det brukar lugna sig en aning när jag tänker på hur underbart jag kommer att få det på resan.

Det är första gången som jag åker på den här typen av resa och förväntningarna är höga. Jag ska försöka få till en stunds bloggande varje dag där jag berättar om min resa.

Hoppas M och O tar väl hand om mitt hem under tiden :)

<<< Juni 2016

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )