Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Malin de Besche - 7 mars 2016 22:32

Att åka utför har varit lite av en utmaning men det har inte varit något i jämförelse med bilresan. Det är det absolut sämsta för kroppen, att sitta still i flera timmar. Idag har jag fått behandling och det är först nu jag kunnat sätta planen.

Efter en arbetsdag så satte jag mig i bilen för 6 timmars körning i torsdags. Därefter gick jag direkt och la mig för att sova. Morgonen därpå fixade jag med hyra av skidor och liftkort och sen blev det skidåkning hela dagen. De första åken kändes en aning i ryggen. Jag kände mig stel.

Men sedan mjuknade jag upp och det kändes bara bra i hela kroppen. Efter två dagars åkning i backarna var det dags att sätta sig i bilen igen. Det var ingen höjdare för rygg och baksida lår.

Idag genomgick jag en smärtsam behandling hos sjukgymnasten med nålar. Den här gången var det helt ok i ryggen, men nålen han satte i sidan av sätesmuskeln var en riktig pina. Jag kved varje gång han skruvade på den nålen.

Jag fick förkara lite hur det har kännst sedan den senaste behandlingen och sedan frågade han om jag hade gjort något för att provocera fram smärtan jag får när jag springer. Det har jag ju inte då, utan jag har hållit mig till träning som inte gett någon smärta. Jag känner ju konstant mig en aning ansträngd i musklerna men får inte ont.

Så till nästa gång ska jag ha sprungit minst en gång för att se hur provocerd rygg och ben blir.

Så till planen då:

Om kroppen svarar ok på min stundande löpning så ska jag påbörja ett löparprogram som innebär 3 pass i veckan

2 dagar i veckan skall jag köra min fysträning

Minst 4 dagar i veckan skall jag köra min rehabövningar

Mål:

Om 2 månader kunna springa 45 min lugnt tempo

Om 4 månader kunna springa en mil

Varje månad kunna avancera 1 av mina övningar

Det är en tuff planering med tanke på hur tempot var idag under min power walk. Jag höll ett snitt på 9:14/km under 5 km.

Det är ungefär 45 sekunder långsammare än de senaste passen. Det kan kanske bero på nålen i sätesmuskeln som ilade ordentligt. Eller kanske är det de långa bilresorna. Hur som helst så kommer den stundande löpningen att vara avgörande för om min plan håller eller om jag får omarbeta den.

#SnartSkadefri #Skadefri2016 #Rehab #Träningsplanering #Träningsmål #Akupunktur

Av Malin de Besche - 6 mars 2016 19:50

Den här resan har varit så galet påfrestande både mentalt och fysiskt. Att sitta och köra långt är ett hårt arbete och speciellt om man inte känner sig helt kry. Det är precis så som det varit den här resan och som gjorde det till en plåga.

Det har varit en weekend med lite sömn, långa dagar och tuffa dagar i backen. Vaknade med en molande huvudvärk vilket inte var så härligt när lägenheten i skidbacken skulle städas. Men vi gjorde det och när jag satte mig i bilen hade huvudvärken eskalerat. Jag kämpade med bilkörningen med en migrän och det kändes som att vi tog oss fram i krypfart eftersom att det var många som skulle ta sig hem från fjällen. Det var ganska skönt att stanna till i Dala-Järna som vi gör varje år för att äta lunch.

Jag hade hoppats på att jag efter lunchen skulle må lite bättre. Men huvudvärken bestod men hade nu kompletterats med en rejäl trötthet.

Först efter sex timmar när jag tog en paus för att tanka och köpa mig en kaffe började huvuvärken att lätta. Jag piggnade till lite då också. Så den sista 1,5 timmen var bra mycket lättare.

När jag svängt av vid min avfart stannade jag till vid en pizzeria och köpte mat till mig och barnen. Det blev en avocadosallad för min del.

Gick in och åt upp min mat innan all packning kom in från bilen. Nu ska jag bara varva ner innan jag går och lägger mig i min egna säng. Så skönt att äntligen vara hemma.

Av Malin de Besche - 5 mars 2016 18:39

Torsdag kväll efter jobbet åkte jag till Uppsala för att hämta upp min systerson, därefter vidare mot Stöten, Sälen. Halkigt underlag gjorde att vi var uppe vid midnatt ungefär. Sen skulle det bära utför under kommande två dagar.

Man blir ganska mör av att vara ut och resa i jobbet. Jag har jobbat på att få till träningstillfällen och hade tom packat kläder för att kunna nyttja gymmet här upp i Sälen. Men min kropp har talat om för mig att det räcker alldeles utmärkt med den träning den får i övrigt här.

Sista biten av bilresan var jag ganska trött och väglaget var rejält halkigt. Men min systersom höll sig vaken med mig hela resan så han höll mig vaken.

Väl framme var det bara att borsta tänderna och krypa ner i sängen. Jag delar rum med min dotter, min bror och hans barn som åkte upp dagen innan. De låg och sov så jag fick smyga in och lägga mig.

På morgonen vaknade jag ganska tidigt och gjorde i ordning frukost. Sen gick jag ner och fixade med hyrskidor och lift kort. Två dagars skidåkning väntade och däremellan skulle jag se till att få tid i gymmet.

Nu har jag fått hjälpa till att skola barn att åka skidor, ta hand om barn som inte riktigt velat göra som planerat vilket har lett till en hel del traskande i pjäxor, långfärdsåkning på slalomskidor och kångkande på utrustning. Bara det har varit rejäla träningspass i sig. Så jag ser det som att min kropp behöver all vila den kan få.

Jag har ju även fått en del skidåkning på egen hand också och med andra vuxna och det innebär ju faktiskt en hel del benträning. Och det är ju så fantastiskt kul även om man egentligen "bara" åker upp och sedan ner igen.

Tyngst och mest mjölksyreframkallande är när backarna börjar bli uppkörde, alltså framåt kvällen, då jag fick chansen att åka de lite brantare backarna än barnbacken.

Nu tar jag en kort vila medan de pistar om stora backen. Då kommer det bli lite skön åkning igen, men på nypistat. Ska bli så kul!

Av Malin de Besche - 2 mars 2016 22:38

Ibland kan det kännas bra med miljöombyte. Den här veckan får jag verkligen miljöombyte flera gånger om eftersom att jag försöker få in så mycket som möjligt denna sportlovsvecka. Veckan började med resan till Danmark.

Jag har nu avverkat halva veckan som jag spenderat i Danmark med massa jobb, hotellrumsträning och god mat. Med ett tidigare flyg hem så hade jag hoppats att jag skulle hinna köra ett pass i vårtat gym på jobbet innan det var dags att åka in till stan för lite mat och bowling med några kollegor. Men eftersom att planet var lite försenat och tiden redan var tajt så fick jag helt enkelt hoppa träningen idag. Jag skulle ju få ägna mig åt en sport i varje fall.

Först en 2 rätters middag följt av bowling.

Förrätt: Toast med Chevreost

Varmrätt: Ugnsstekt lax med potatismos

Maten var bättre än bowlingen. Det var lite trångt om utrymme så man fick inget svängrum direkt för att svinga iväg klotet. Ansatsen var kort. Men det var trevligt sällskap och maten var riktigt bra.

Efter bowlingen åkte jag hem för att packa inför resan till Sälen som påbörjas direkt efter jobbet imorgon. Planen är att hinna med ett träningspass imorgon bitti också i vårt gym på jobbet.

Danmark-Stockholm-hem-jobbet-Skidort, ja jag kan inte klaga på att det är enformigt i varje fall.

Det där med planen för min träning, den skjuter jag på till den här veckans slut istället. Är liksom lite mycket nu.

Av Malin de Besche - 1 mars 2016 21:56

När man är på resande fot så handlar det helt enkelt om att anpassa sig för att få till träningen. Det är inte alltid lätt då det kanske är som i det här fallet inte finns något gym på hotellet. Då får man ta det man har att tillgå, helt enkelt bara ens egna kropp.

Igår kväll så hann jag inte med någon träning innan middagaen och middagen blev ganska sen. Så därför valde jag att köra gårdagens pass i morse istället. Det är något med den danska luften som gör att jag inte kan sova i Danmark verkar det som. Jag vaknade första gången 4 på morgonen och sedan varje halvtimme till dess att jag gav upp att försöka sova och körde igång med mitt pass istället.

Jag blandade mina rehabövningar med lite andra övningar som jag tycker är bra och är bra anpassade till hotellrumsträning.

1. Med gummibandet körde jag 10 drag på varje ben och håll.

2. Övningen som jag normalt gör på pilatesboll. Sträck på benet, för benet ut åt sidan tillbaka in och köra ett indrag med knät och till slut sträcka ut igen. 10st serier

3. Skruven, där jag har fötterna på en stol och sedan kör ena knät mot motsatt armbåge - 20st

4. Skuldrorna mot sängenlyfta ett ben, för det utt åt sidan och tillbaka

5. Plankan med kickar backåt - 10st/ben

6. Armhävningar

Sen var jag redo för en dags workshop. Eftersom att jag vaknade så tidigt så var jag väldigt trött framåt eftermiddagen. Men jag passade på att köra mig ett kvällspass innan middagen. Då körde jag ett lite hårdare och svettigare pass. Fortfarande på hotellrummet och fortfaramde mycket fokus på bålen.

1. Från ställningen "bordet" (hnder och fötter mot golvet och naveln upp mot taket) föra ena foten och diagonal hand mötes - 20st

2. Sidoplankan, rotera övre handen under kroppen och upp med handen upp mot taker 10st/ sida

3. Sidoplankan och "Stjärnan". Står i sidoplankan och lyfta övre ben och arm upp i luften.

4. Spindelmannen (från plankan föra knä mot armbåge på samma sida) - 20st

5. Burpees - 10st

6. Bulgariska split - 10 st /ben

Passet körde jag i 20 minuter innan vi gick ut och käkade på en mysig restaurang vid hamnen. Hoppas nu på en god natts sömn så kanske jag hinner med ett pass innan nästa workshopen imorgon bitti. Kommer ha svårt att hinna med något pass imorgon eftermidda/kväll då jag kommer att åka hemåt då.

Av Malin de Besche - 28 februari 2016 22:17

Ytterligare en härlig vårdag att vakna upp till idag. På agendan hade jag massor av saker att hinna med inför affärsresa till Danmark och semester weekend till Sälen. Och på det så var vi bortbjudna på middag också. Då gäller det att vara effektiv.

Började morgonen i lugn och ro med frukost, sen var jag laddad att köra igång dagen. Jag hade en möbel från IKEA att montera. Något jag skjutit på länge men nu ville jag få det avklarat.

När den var monterad och klar bytte jag om och gick på nästan en timmes power walk med en avstickare till apoteket. Jag lyckades hålla ett högt tempo och min kropp verkade klara av det rätt hyfsat i varje fall. Kunde känna lite stramningar i baksida lår mot slutet av rundan.

När jag kommit hem hade jag gått drygt 6,8km med ett snittempo på 8:14/km.

Riktigt skönt väder att promenera i. Något som förvånar mig är hur slut man blir efter en sådan runda. Tröttheten är total så fort man kommer in i värmen. Man har varit ute i friska luften, man har fått blodet att rusa runt i kroppen och ändå är man sovtrött när man kommer in. Man borde ju vara hur pigg som helst.

Men istället för att lägga mig och sova så lagade jag mat och sen satte jag igång med städningen. Jag körde en totalstädning av hela hemmet vilket verkligen var välbehövligt. Plocka undan, damma, diska, tvätta och dammsuga. Jag var riktigt effektiv och jag kände att jag var i fas. Vid det här laget var det endast packningen kvar. Då var det dags att åka hem till mamma på middag för att diskutera lite semesterplanering.

Väl hemma igen så packade jag och med en kopp te i handen är jag redo för en fullspäckad vecka.

#PW #SnartSkadefri #Skadefri2016 #Vårsol #Vårkänslor #TröttEfterTräning

Av Malin de Besche - 27 februari 2016 20:44

I morse vaknade jag av att solen stålade in genom fönstret. Jag har längtat till att få bli väckt av solen, det är då det är vår. Den lockade mig att ge mig ut på en power walk. Så efter frukost klädde jag om och gav mig ut i det fina vårvädret.

Medan jag funderar på vad min plan ska vara så kör jag på i samma anda som tidigare. Så fort jag kommit ut i solen visste jag vart jag ville gå. Fick sådan vårkänslor när solens strålar värmde mitt ansikte. Jag ville ta en lång promenad. Jag hoppades bara att mitt ben inte skulle bråka med mig.

Men det visade sig att jag inte alls behövde vara orolig. Det kändes så bra, ingen smärta någonstans, inget tryck eller spänningar. Jag promenerade till utegymmet med armgångsställningen. Det var länge sen jag körde den nu och hade ingen aning om hur det skulle gå. Men även det gick bra.

Det fanns inte så himla mycket mer man kunde göra med tanke på all is. Men när jag kommit till änden av ställningen så hängde jag där och drog upp knäna mot magen 15 gånger.

Sen körde jag 15 rygglyft och 15 marklyft.

Efter gick jag hemåt igen och det blev totalt en timmes promenad på 7 kilometer och inte en enda känning. Nu gäller det att inte bli för ivrig och köra för hårt för tidigt bara för att det gick bra. Jag kollade runt lite och funderade lite på hur jag skulle kunna få in mina rehabövningar där till när isen smält. Har jag bara med ett gummiband så kan jag nog lyckas med det mesta. Funderade också på en del kommande mål.

Nu är jag verkligen på gång och det känns för första gången på länge som att jag kan bli bra. Jag höll ett hyfsat högt tempo för en sträcka på 7 km, ett sitt på 8:28 min/km. Ändå så bråkade inte benet med mig.

Riktigt nöjd. En bra runda i härlig vårsol.

#PW #Powerwalk #Vårsol #SnartSkadefri #Skadefri2016 #Rehab #Utegym #Armgång #Rygglyft #marklyft

Av Malin de Besche - 25 februari 2016 22:35

Torsdagar är alltid lite tuffare än övriga dagar i veckan, rent kroppsligt. Mentalt känns det bara bra. Ett morgonpass och ett kvällspass. Det på morgonen är endast byggnade rehabövningar men svettigt ändå. Det på kvällen med fysgruppen är nedbrytande och behöver en återhämtande sömn för att bygga upp styrkan.

I morse åkte jag som vanligt tidigare till jobbet för att köra mitt rehabschema. Men även denna gång ville jag "hotta upp" passet lite. Jag vill ju få in lite mer kondotion så att jag inte tappar den nu när jag ännu inte kan springa. Uppvärmningen var såklart på crosstrainern innan jag körde igång mitt pass.

Övningarna på Pilatesbollen, sidoplanka med benlyft med höjd under benen, bendrag åt 4 håll per ben med vikter och till sist hoppen. Och den här gången var det den övningen jag "hottade upp". Jag la till en burpee på slutet.

Till kvällen sen så var det galet myckte trafik så jag hann inte mer än åka hem och byta kläder för att sen åka till fysträningen. Den är väldigt mycket tuffare än den träning som jag utförde på morgonen. Men den på morgonen är endast till för att bygga upp. När jag kör fyspasset så bryter jag ju ner kroppen men med återhämtning så blir den ännu starkare.

Vi körde som de senaste gångerna 2 övningar per station som vi kör under 5 minuter.

Station 1:

• Händerna på bocxningssäck, hoppa upp med fötterna på bounceball, ner i djup knäböj, ett knä på säcken, 2 slag, byt ben och sida, 2 slag. 10st serier
  • Sittandes lyfta benen upp över och emellan 2 "hinder" fram och tillbaka

Station 2:

• Knäböj och axelpress med kettlebell i vardera hand - 10st
  • Rulla med maghjul

Station 3:

• Armhävning på medicinboll, rulla och gör ytterligare en armhävning innan tillbakarullning
  • Sittandes med medcinboll i händerna, lägga sig ner, gör ett höftlyft och sedan snabbt sätta sig och kasta bolllen in i tjockmatta

Station 4:

• Sparring

Station 5:

• 2 och 2 med mitsar, 2 spark och 2 ben

Station 6:

• Marklyft, hoppa över skivstången fram och tillbaka "stråla
  • Slänga med tjocka rep

Varje station var som sagt 5 minuter och innan vi fortsatte med nästa station så gjorde vi en rad olika hoppövningar. Sjukt jobbigt då allt skulle göras på huk. Avslutningsvis så köde vi en variant på Burpees.

Man sitter på huk, "strålar" bak med benen, hoppar upp tillbaka till "hukläge" - 10st varannan gång till 5 minuter gått.

Galet jobbigt!

Man får så mycket mjölksyra. Det är jobbigare än vad man kan tro att sitta på huk.

Efter passet så körde vi vår obligatoriska gruppbild med totalt nedbrutna kroppar. Imorgon är vi starkare.

#Rehab #SnartSkadefri #ByggaStarkKropp #TräningsTorsdag #Skadefri2016

<<< Juni 2016

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )