Direktlänk till inlägg 29 mars 2016

Sen start för min konditionstisdag

Av Malin de Besche - 29 mars 2016 22:13

Den här dagen är det kondition på schemat på fysträningen. Men så har inte hela dagen sett ut. Det har till och med varit totalt tvärt om. Att sätta sig i bilen och åka ut till en fabrik ute i landet gör att man blir totalt stillasittande.


Tidigt i morse ringde veckarklockan. Jag hade inte fått jättemycket sömn och det var galet svårt att kliva upp på morgonen. Så pass att jag fick hoppa frukosten och köpa frukost när jag stannade för att tanka. Sen åkte jag och plockade upp en kollega vid Årsta berg. Därïfrån åkte vi vidare till Linghem, en bilresa på 2 timmar. Trots lite sömn och ruskigt trött så gick det ändå ganska bra att köra.

När vi kom fram så satte vi oss direkt i möte och där satt vi fram till lunch med undantag på ett toalett besök och en vända till kaffemaskinen.

Vi åkte iväg för att äta lite lunch och sen tillbaka till fabriken för att fortsätta mötet. Då satt vi inte så länge men direkt väntade ju en 2 timmars bilresa igen för att ta oss hemåt igen.

När jag väl kommit hem var jag så trött att jag fick slänga mig i soffan. Jag hade inga som helst krafter kvar. Men jag var ju inte alls trött i kroppen utan bara i sinnet, i huvudet.

Men jag behövde den lilla återhämtningen för att orka sätta igång med matlagningen. Efter middagen skulle jag äntligen få röra på mig. Jag bytte om för att sedan sätta mig i bilen igen så jag kunde ta mig bort till fysträningen.

Den här gången hade jag faktiskt ingen ursäkt till att ta bilen. Jag hade haft tid att åka kommunalt vilket är bra mycket bättre ur hälsosynpunkt. Man rör sig mer då än när man åker bil.


Väl framme i varje fall så var det dags att sätta igång med konditionspasset i varje fall. Vi började med lite parövningar som uppvärmning. Tex hoppa bock för att sedan krypa tillbak mellan benen, knäböj av olika slag i par och sedan forsatte parövningarna innan vi satte igång med den sedvanliga stationsträningen. Den här gången 1minut var 1 och 2 och 30 sekunder varv 3.

Station 1: Höga knän i tjockmattan med raka luftslag med lätta hantlar i händerna.

Station 2: Hoppa jämfota fram och till baka med medicinboll i famnen.

Station 3: Fällkniven med pilatesboll i händerna

Station 4: Plankan med ett ben på pilatesboll och i ett "hopp" skifta ben.

Station 5: Händerna i mattan och "hoppa" fram och tillbak med fötterna över ett rep, sida till sida

Station 6: Armhävning med händer på medcinboll, rulla kroppen sidleds, armhävning, rulla tillbaka

Station 7: Steppa med fötterna upp på bounceball och samtidigt boxa luftslag med hantlar i händerna.

Station 8: Burpees med höga knän i jämfotahoppet.


Efter första varvet gjorde vi lite övningar ihop som tex huksittande hoppa fram och tillbaka.

Under andra varvet körde vi övningar som vi bestämde en var mellan varje station. Det var lite magövningar och konditionsövningar. Jag bestämde att vi skulle ha händerna i mattan och en fot bredvid varandra och "hoppa" med fötterna för att skifta dom.


Ruskigt skönt pass som gjorde mig sjöblöt. Det var inte många centimeter av mig som var torra, om ens några.

 

När jag duschat satte jag mig för att kolla på "Gympaläraren" på SVT. Mycket bra program om hur man ska få eleverna att röra på sig mer. Undrar om man kan få in det på arbetsplatsen?


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards