Direktlänk till inlägg 14 juli 2015

Träning utan motivation

Av Malin de Besche - 14 juli 2015 23:00

Den här helgen var planerad för vänner så träningen fick stå tillbaka. Men med både flytt och dans så blev det en hel del rörelse i varje fall. Söndag pyssel hemma, men när den nya veckan strtade så såg jag till att få till riktig träning trots att jag inte alls var motiverad.


Lördagen startade jag dagen med en rejäl frukost med havregrynsgröt, äpple och kanel. Jag ville äta ordentligt eftersom att jag inte visste när jag skulle få mat nästa gång.

Jag rusade iväg till min kompis som var i full gång med flytten. Mycket hoppa upp och ner på flaket, bära och kånka. Det blev ett litet svettigt pass. Men det gick fort som sjutton. Vid lunch var vi klara med allt.

Efter att ha ätit lite av den pastasallad som det bjöds på skyndade jag hem för att ordna med lite grejer för min dotter som skulle åka iväg på basketläger. Stadium Sportscamp, ett grymt bra läger som min dotter längtat till varje år de senaste 4 åren.

Sen fräschade jag till mig för att ta mig till en annan vän som fyllde år. En trevlig middag som sedan avslutades med en runda på stan, med massa dans.

Söndagen var en aning seg till en början. Men som vanligt så kan jag inte vara still så jag började klippa gräs och fixa på tomten. Ingen träning i helgen som sagt men en massa rörelse.


Måndagen när jag kom hem från jobbet var jag inte alls sugen på att träna. Men jag kände att det var alldeles för länge sen som jag sprang min gå-spring-runda så jag tog mig i kragen och gav mig ut. Jag sprang som vanligt bort till utegymet och pausade där för att köra ett pass. Först då kom motivationen. Det hade tagit emot att springa, men så fort flåset kom så kom träningsglädjen till mig.

 

Med musik i öronen kunde jag köra på med mitt race. Men det var en person där som fick mig att komma av mig en aning. När jag tillslut kom på att det var en barndomskompis som jag gått i skolan med och på scouterna. Hon var där för att öva träna inför Midnattsloppet. När det var utklarat och vi fått prata lite så kunde jag fokusera igen. Jag körde 2 övningar i taget som jag varvade till jag kört de 3 gånger vardera innan jag bytte mot 2 nya.

Övning 1 & 2 - Latsdrag och axelpress

Övning 3 & 4 - Liggande rodd och bröstpress

Övning 5 & 6 - Squats och rygglyft

Övning 7 & 8 - Benlyft i räckhäv och höftlyft


Sen fortsatte jag att springa i spåret. och det gick bättre än väntat. Jag kunde hålla ett rätt bra tempo och jag tror att jag är redo för nästa steg i rehablöpningen.


Idag körde jag mina övriga rehabövningar som är styrkebaserade stabilitetsövningar. Är riktigt nöjd med att jag lyckas baka in övnignarna i ett rejät träningspass. Skulle aldrig vara motiverad att köra övningarna annars. Jag gick ner i gymmet och körde ett pass bar för att jag bestämt mig från början att jag skulle göra det. Men jag hade god lust att bara packa ihop och åka hem. Men planeringen fick mig att genomföra det. Och även denna gång som kom motivationen rullande när jag väl var igång.

Först körde jag 5 minuter på Crosstrainern. Sen körde jag ett cirkelpass i 2 varv.

 

Övning 1: Marklyft 15st

Övning 2 : Squats 15 st

Övning 3: Kickar med gummiband och vikter på ostadigt underlag. 10st per ben och håll

Övning 4: Kickar i maskin 15st

Övning 5: Lårcurl i maskin 10st

Övning 6: Utfallssteg med vikt 10st

Övning 7: Swing med Kettlebel 15 st

Innan cirkeln var klar så körde jag även mina rehabövningar som jag på pilatesbollen

 

Övning 8: Höftlyft med benrörelse 10st

Övning 9: Plankan med benlyft och indrag 10st

Övning 10: Benlyft 5x3 per ben


När jag kommit hem och ätit middag kände jag mig nöjd. I två dagar nu har jag lyckats genomföra pass trots att jag inte alls har varit motiverad. Men den har vuxit fram medan jag kört på. Nu börjat jag faktiskt längta lite till nästa pass.


#Flytthjälp #Vardagsträning #Rehab #SnartSkadefri #Skadefri2015 #Cirkelfys #GymPåJobbet

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards