Direktlänk till inlägg 1 mars 2015

Rätt återhämtning

Av Malin de Besche - 1 mars 2015 21:28

Jag har låtit löpningen vila lite i förra veckan. Den här veckan skulle jag inte hinna med några träningspass då halva veckan skulle försvinna till skidresan. Därför lag jag ner all tankte på löpning även denna vecka. Men det känns som att jag hittade en bra form för återhämtning.


Jag bävade för den långa bilresan upp till Sälen. Jag räknade med att det skulle märkas på min ischias. Men det gick förvånadsvärt bra. Efter vår traditionella hotellfrukost gick vi och hämtade ut våra skidor och liftkort. Sen åkte vi i backen till klockan 18:00 trots att jag knappt sovit någonting mer en liten stund i bilen på väg upp.

Sen sov jag jag gott.

Dagen efter började det kännas ganska mycket i vaderna. Vinden hade tilltagit så både sikt och underlag gjorde det ganska tufft att ta sig ner.

 

Åkte hela dagen non-stop med undantag för lunchen. Då var jag så trött att jag nästan somnade vid mat bordet. Men när kaffet gjort sitt så var det bara att ge sig ut igen. Till kvällen sen så ville barnen i sällskapet bada. Var inte jättesugen men vi behövde hjälpas åt med alla små barn. Väl där satte jag mig en stund i bubbelkaret. Varmt vatten och masserande bubblor gjorde gott för trötta muskler. Sen satte jag mig även en stund i bastun och passade jag på att massera mina vader och fötter.


Lördagen var sista skiddagen och vi gick upp tidigt för att hinna med skidskolan för de mindre barnen. Då höll jag mig mest i de mindre backarna för att vara nära. Senare på förmiddagen så bytte min dotter ut sina skidor till snowboard och med hjälp av en snowboardlärare så skulle hon försöka få lite styr på denna bräda. Jag stannade och titta en stund och det slog mig hur svårt det måste vara. Min dotter gav inte upp. Hon är en riktig fighter och kämpade hårt. Jag passade på att åka iväg och åka lite större backar innan lunchen. När vi åkte till dess att liftarna stängt så gick vi hem och kökade lite middag. På lördagar har de även kvällsåk, vilket vi hoppade på efter middagen.

De hade pistat om och vinden hade avtagit något. Så det var den skönaste åkningen på hela helgen.

 

Det var riktigt blåsigt på toppen, men bara man kom över första kröken var det helt ok. Och det var skönt att kunna blåsa på utan att vara rädd att krocka med någon och med ett underlag som gjorde att man kände kontroll.


Idag så vaknade vi tidigt för att äta frukost, packa, städa och bege oss hemmåt. Eller jag skulle först stanna till i Husby för att spela match. Matchen hade redan börjat när jag kom. Men jag bytte snabbt om och värmde upp vid sidan av planen.

När jag sedan kom in på planen så kände jag att kroppen mådde bra. Jag kände mig inte alls så stel som jag känt mig tidigare i veckan och det gjorde inte ont någonstans. Och då har ändå mina ben fått jobba hårt torsdag till lördag. Kanske var detta just den rehab jag behövde nu. Skidåkningen kanske är bästa återhämtningsaktivitet jag kunde hitta på istället för löpning. Det kändes bra under hela matchen, som vi tyvärr förlorade med 4p, men även efter.

Imorgon lär jag bli varse om det var rätt återhämtning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards