Direktlänk till inlägg 16 juli 2014

... och då tog han fram pistolen

Av Malin de Besche - 16 juli 2014 14:50

Jag är så glad att jag fick tag på sjukgymnasten som jag blev rekomenderad av grannarna. Trots att han egentligen har semester så gjorde han en avstickare och tog emot mig. Redan dagen efter!! Nu ska benet bli bra en gång för alla.


Jag vaknar ungefär samma tid varje morgon trots att jag inte ställer någon klocka. Jag blir inte heller sovandes hela dagen utan vaknar runt 8, ligger och drar mig lite innan jag kliver upp och äter frukost. Idag blev det en smoothie på kokosmjölk, fantastiskt gott.

 

Mixa till 2 Glas

3dl kokosmjölk

1 banan

1dl frysta hallon

0,5dl frysta granatäppelkärnor

några droppar limejuice

1 krm vaniljpulver (äkta vanilj)

 

Jag toppade med lite tranbär, blåbär och kokosflingor


Därefter körde jag samma yogapass som igår. Jag tycker att jag är så galet stel i vissa delar av kroppen. Det här passet blir man riktigt svettig av. Så in i duschen innan jag slängde mig i bilen för att träffa Johan, sjukgymnasten.


Han ställde en massa frågor om mina krämpor och sen fick jag göra en massa rörelser och berätta när det gör ont. Efter ett tag kunde han konstatera att att det är djupt liggande muskler i rumpan som krampar. Dessa kan ibland klämma åt ischiasnerven. Men jag hade inga diskar eller andra värre skador, utan det är musklerna som måste behandlas. Han beskrev mina problem som att musklerna har accepterat att jag har en skada och har gett upp att försöka reparera. Därför måste man reta upp den så att kroppen kommer på att det nog är en bra idé att reparera.


Då tog han fram pisolen. Eller ja, han skulle ge mig en stötvågsbehandling och munstycket var som en pistol. Han varnade att det kunde göra ont. På en skala 1-10 skulle jag känna ungefär 6-7. Jag svarade att det var bara att köra på. Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen. :)

 

Hittade ingen bra bild och tog inga själv. Denna bild är från Örebrokliniken. Men denna körde han på skinkan och på sidan av vaden precis nedanför knät.

Den smärta jag förberett mig på inföll inte alls. Visst, ibland kunde det kännas lite grann, men det låg nog på en 2-3 på skalan. Ingen större fara alltså. Efter behandligen fick jag jogga runt lite och köra höga knän, utfallsteg mm för att se om jag svarat på behandlingen. Svårt att säga, men jag tror att det var ganska bra.

Nu ska jag ta det lungt idag och sedan ska jag köra alternativ träning som inte ger belastning för de behandlade musklerna. Känner jag något ska jag se det som en signal att det är dags att sluta med den övningen.

Jag ska få ungefär 5 bahandlingar och så hoppas vi på att det kommer att fixa min kropp. Måndag är nästa gång.

Stretcha tycker han inte att jag behöver göra, för jag är så rörlig! Hmmm vi tycker lite olika där. Men det är klart, jag vet ju hur rörlig jag brukar vara. :)


#Rehab #Sötvågsbehandling #Yoga #Smoothie #Smärta #Kokosmjölk #SmärtaÄrVekhetSomLämnarKroppen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards